Vyučující
|
-
Povolná Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Rothová Michaela, Mgr. Bc. MBA
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Vztah filozofie a etiky v ošetřovatelství. 2. Vymezení pojmů filozofie a etika, základní filozofické kategorie. 3. Zdroje ošetřovatelské etiky. 4. Ochrana lidských práv a důstojnosti člověka. 5. Etika jako věda o morálce. Etika umírání a smrt. 6. Etické problémy na počátku života. Etické aspekty péče o nemocné dítě. 7. Etika výzkumu v medicíně a ošetřovatelství. Etika transplantací. Reprodukční a terapeutické klonování. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Současné etické principy. 2. Hippokratovská tradice, Židovsko-Křesťanská tradice, novodobé filozofické směry. 3. Úmluva o lidských právech a biomedicíně. 4. Etické kodexy a předpoklady jejich akceptování. Práva pacientů a jejich role v humanizaci medicíny. 5. Sdělování pravdy na nemocničním lůžku. Poradenství pro pozůstalé. 6. Problematika asistované reprodukce. 7. Problematika interrupce. Práva dětí. Těhotenská ztráta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese dětské sestry, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, seznamuje s Chartou práv hospitalizovaného dítěte, dotýká se etických dilemat v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům. Rozvíjí morální a mravní vlastnosti, pomáhá utvářet správné postoje studenta k sobě, druhým lidem, ke společnosti, najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost obhájit je. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti.
Odborné znalosti: Studenti znají základní filozofické a etické koncepce s důrazem na podněty, které ovlivňují a podílejí se na utváření profesní etiky dětské sestry. Odborné dovednosti: Student je schopen objasnit zásady současných etických kodexů užívaných ve zdravotnictví, které jsou následně konkretizovány v diskusi a samostatné práci studentů u vybraných problémů etiky ve zdravotnictví. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s klientem i se členy zdravotnického týmu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Prezentace seminární práce, Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
HEŘMANOVÁ, J et al. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-3469-9. ISBN 978-80-247-3469-9.
-
PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství II. 1. elektronické vydání. Praha: Grada, 2011. 1 online zdroj (224 stran). ISBN: 978-80-247-3558-0; 978-80-247-7103-8; 978-80-247-7104-5.
-
Sokol, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii.. Praha, 1993. ISBN 978-80-7429-056-5.
-
SOKOL, J., 2010. Malá filosofie člověka a slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-056-5.. ISBN 978-80-7429-056-5.
-
ŠIMEK, J. Lékařská etika.. ISBN 978-80-247-5306-5.
-
VÁCHA, M., KÖNIGOVÁ, R. Základy moderní etiky. Praha: Portál. 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.. Praha, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.
|