Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Konzultace: 1. Struktura psychiatrické péče v ČR. Právní problematika. 2. Vyšetřovací metody v psychiatrii, farmakoterapie 3. Poruchy psychického vývoje 4. Poruchy chování a emocí spojené s dětstvím 2. Konzultace: 1. Schizofrenie v dětství a adolescenci 2. Neurotické poruchy u dětí a dospívajících 3. Suicidální chování u dětí a adolescentů 4. Mentální retardace 5. CAN a sexuální zneužívání dětí Témata seminářů: 3. Konzultace: 1. Poruchy autistického spektra 2. Poruchy příjmu potravy 3. OCP, ADHD, poruchy spánku, deprese 4. Specifika ošetřovatelské péče u dětí a dospívajících s psychiatrickým onemocněním Samostudium: Závislosti na návykových látkách (drogy, energetické nápoje, nikotin..) Poruchy osobnosti Pomoc při psychických atacích- kam se obrátit Prevence duševních nemocí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje studenty s příčinami duševních poruch, včetně specifických otázek dětské psychiatrie (CAN, Münchhausenův syndrom by proxy, suicidiální chování, apod.), s jejich diagnostikou, léčbou, prevencí a ošetřovatelskou péčí. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví dětí a k péči o nezletilé, ohrožené závislostmi na psychoaktivních látkách. Dále pak o odlišnosti individuální péče jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb (ambulantní péče, jednodenní péče, lůžková péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta).
Odborné znalosti: Student umí: orozpoznat klinické projevy duševních poruch. orespektovat specifika duševních poruch ve stáří a dětském věku. opopsat základní vyšetřovací a diagnostické metody v psychiatrii. ovyjmenovat terapeutické možnosti v psychiatrii. Odborné dovednosti: Student je schopen: ozohlednit právní aspekty související s duševními poruchami. ozdůvodnit důležitost ošetřovatelské péče jako součást léčby duševních poruch. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na výuce - 80 %, úspěšné absolvování písemného testu s ústní obhajobou.
|
Doporučená literatura
|
-
OLEJÁROVÁ, Z. Psychiatrie pro Všeobecné sestry a Porodní asistentky. 1. vyd. skriptum. Ústí nad Labem: UJEP. 2017. 171 s. ISBN 978-80-7561-047-8. ISBN 978-80-7561-0478.
-
PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4585-5.
-
Svobodová, J. Psychiatrie.1.vyd. Ostrava: OU Ostrava, 2007.77s. ISBN 978-80-7368-235-4.
-
Zvolský, P. Obecná psychiatrie. Praha, 1994. ISBN 80-7184-494-2.
-
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-7184-4203-6..
|