Vyučující
|
-
Albrecht Jakub, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: (3 hod./týden) 1. Struktura psychiatrické péče v ČR; právní problematika. 2. Psychiatrické vyšetření - vyšetřovací metody, symptomy duševních poruch. Léčba v psychiatrii - farmakoterapie, psychoterapie, další metody (ECT). 3. Poruchy nálady - deprese, bipolární afektivní porucha. 4. Poruchy osobnosti - přehled. 5. Mentální anorexie a bulimie - diagnostická kritéria a terapie. 6. Psychotické poruchy - klasifikace, diagnostická kritéria Závislost na návykových látkách. Péče o duševní zdraví. v jednotlivých věkových skupinách populace. Témata seminářů: (2 hod./týden) 1. Intenzivní ošetřovatelská péče - příklady z praxe. 2. Duševních poruchy u dětí a adolescentů - specifika, kazuistiky, diagnostická kritéria. 3. Sebepoškozování a suicidální jednání. Poruchy příjmu potravy. 4. Neurotické poruchy - klasifikace, kazuistiky. 5. Organické duševní poruchy - kazuistiky. Závislosti na návykových látkách - příklady z praxe. 6. Enuréza a enkopréza.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje studenty s příčinami duševních poruch, včetně specifických otázek dětské psychiatrie (CAN, Münchhausenův syndrom by proxy, suicidiální chování, apod.), s jejich diagnostikou, léčbou, prevencí a ošetřovatelskou péčí. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví dětí a k péči o nezletilé, ohrožené závislostmi na psychoaktivních látkách. Dále pak o odlišnosti individuální péče jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb (ambulantní péče, jednodenní péče, lůžková péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta).
Odborné znalosti: Student umí: - rozpoznat klinické projevy duševních poruch. - respektovat specifika duševních poruch ve stáří a dětském věku. - popsat základní vyšetřovací a diagnostické metody v psychiatrii. - vyjmenovat terapeutické možnosti v psychiatrii. Odborné dovednosti: Student je schopen: - zohlednit právní aspekty související s duševními poruchami. - zdůvodnit důležitost ošetřovatelské péče jako součást léčby duševních poruch. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na výuce - 80 %, úspěšné absolvování písemného testu s ústní obhajobou.
|
Doporučená literatura
|
-
OLEJÁROVÁ, Z. Psychiatrie pro Všeobecné sestry a Porodní asistentky. 1. vyd. skriptum. Ústí nad Labem: UJEP. 2017. 171 s. ISBN 978-80-7561-047-8. ISBN 978-80-7561-0478.
-
PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4585-5.
-
SVOBODOVÁ, J. Psychiatrie. 1.vyd. Ostrava: OU Ostrava, 2007.77s. ISBN 978-80-7368-235-4.
-
ZVOLSKÝ, P. Obecná psychiatrie. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2006. 193 s. ISBN 80-7184-494-2.
-
ZVOLSKÝ,P. Speciální psychiatrie. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-7184-4203-6.
|