Předmět: Aktivizace dětí

» Seznam fakult » FZS » KO
Název předmětu Aktivizace dětí
Kód předmětu KO/AKD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rothová Michaela, Mgr. Bc. MBA
Obsah předmětu
Témata přednášek: (2 hod./týden) 1. Herní terapie. Herní specialista. 2. Specifika dětí v nemocnici. 3. Příjem dítěte do nemocnice. 4. Vývoj hry v ontogenezy. 5. Změny osobnosti dítěte v nemocnici. 6. Hra v nemocnici. Rodina a hra. Témata seminářů: (3 hod./týden) 1. Vhodné pomůcky a materiály ke hře. 2. Zásady provozu herny. 3. Hry s dětmi těžce a dlouhodobě nemocnými. 4. Hry s kojenci. Hry s batolaty. 5. Hry pro děti předškolního věku. Hry pro děti mladšího školního věku. 6. Hry pro děti školního věku. Herní aktivity pro starší děti a adolescenty.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa pro výchovu zdravých i nemocných dětí různých věkových skupin. Student/ka se seznámí s technikami výchovné práce a získá praktické dovednosti potřebné pro výchovnou práci se zdravými a nemocnými dětmi, včetně spolupráce s ostatními odborníky, členy rodiny i s ostatními zdravotníky. Bude umět vytvářet herní aktivity, organizovat výchovné programy, vhodnou formou seznámit dítě s onemocněním a pomoci mu se s ním vyrovnat.
Odborné znalosti: Student umí rozlišit a vyjmenovat zásady aktivizace dětí v jednotlivých vývojových etapách, zná specifika herních aktivit v nemocnici. Odborné dovednosti: Student umí realizovat konkrétní herní aktivity vzhledem k věku dítě a jeho klinického stavu. Je schopen komunikovat s rodinou dítěte a zapojovat ji do herních aktivit. Obecné způsobilosti: Student je schopen uplatnit teoretické znalosti a dovednosti v přirozených podmínkách, je schopen komunikovat s dětským klientem i se členy zdravotnického týmu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Ústní ověření znalostí.
Doporučená literatura
  • HANDLÍŘOVÁ, M. Možnosti pedagogické péče o hospitalizované dítě a vliv herní terapie [online]. 2006 [cit. 2018-08-14]. Dostupné z http://is.muni.cz/th/166760/pedf_b/.
  • LANGMEIER J., BALCAR, K., J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-381-1.
  • MEDVEDOVÁ, H. Herní terapie na dětském oddělení Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně. Diplomová práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta hu-manitních studií, Ústav pedagogických věd, 2011.
  • SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6.
  • VALENTA, M. Herní specialista v somatopedii. Olomouc: Univerzita Palacké-ho v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2137-7.
  • VALUŠOVÁ D, JAROŠOVÁ D. Hodnocení kvality péče rodiči dětských pacientů. Pediatr. praxi 2013; 14(4): 267-269.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr