Předmět: Tělesná výchova a didaktika

» Seznam fakult » FZS » KF
Název předmětu Tělesná výchova a didaktika
Kód předmětu KF/TVFK9
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchal Pavel, Mgr.
Obsah předmětu
Témata cvičení: 1. konzultace Význam, obsah a formy tělesné výchovy ve fyzioterapii. Názvosloví a grafické znázornění pohybu. Stavba cvičební jednotky. Význam a způsob protahování nejčastěji zkrácených a oslabených svalových skupin. Strečink. Celková uvolněnost 2. konzultace Správné a vadné držení těla, podíl svalových skupin. Rozvoj a diagnostika silových, rychlostních, koordinačních schopností. Kompenzační cvičení - skoliotické držení těla, zvětšená hrudní kyfóza, zvětšená bederní lordóza, plochá záda. Samostudium: Plochá noha, varozita a valgozita kolen Kalanetika.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Je podkladem pro výuku oborových předmětů fyzioterapie. Cílem je zvládnutí uvedených pohybových činností a schopnost aplikovat je ve fyzioterapeutických postupech včetně grafického znázornění pohybu a názvosloví.
Odborné znalosti: Student umí vysvětlit význam pohybu v léčebném procesu a popsat stavbu cvičební jednotky. Ovládá názvosloví. Odborné dovednosti: Student ovládá techniku protahování zkrácených svalových skupin a dovede zvolit správný způsob posilování oslabených svalových skupin. Je schopen rozlišit správné a vadné držení těla.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet: Grafické zpracování cvičební jednotky. Aktivní 80% účast na výuce cvičení.
Doporučená literatura
  • BURSOVÁ, M., 2005. Kompenzační cvičení uvolňovací - protahovací - posilovací. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0948-1.. ISBN 80-247-0948-1.
  • DOBEŠ, M. a P. DOBEŠOVÁ, 1996. Cvičíme na velkém míči. 1. vyd. Havířov: Domiga. 49 s. ISBN 80-902222-0-X.. ISBN 80-902222-0-X.
  • DOBEŠOVÁ, P., 2001. Cvičíme s měkkým míčem. 1.vyd. Havířov: Domiga. 34 s. ISBN 80-902222-2-6.. ISBN 80-902222-2-6.
  • FIALOVÁ, L., 2010. Aktuální témata didaktiky. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-246-1854-8. ISBN 978-80-246-1854-8.
  • HAVEL, Z. a J. HNÍZDIL et al., 2009. Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí nad Labem: UJEP PF. ISBN: 978-80-7414-189-8.. ISBN 978-80-7414-189-8.
  • RAŠEV, E., 1992. Škola zad. Praha: Direkt, 222 s. ISBN 80-900272-6-1. ISBN 80-900272-6-1.
  • WESTERKAMP, R a A. MATERNA, 2007. Zdravá a pružná záda: cviky na posílení a uvolnění zad, na zmírnění bolestí, sestavy při chronických potížích s krční a bederní páteří, speciální programy pro děti a seniory, škola zad v době těhotenství, správné sezení. Praha: Ikar. 143 s. ISBN 978-80-249-0929-5.. ISBN 978-80-249-0929-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (K19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní