Předmět: Tělesná výchova a didaktika II

» Seznam fakult » FZS » KF
Název předmětu Tělesná výchova a didaktika II
Kód předmětu KF/TVF29
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchal Pavel, Mgr.
Obsah předmětu
Témata cvičení: 1.Význam, obsah a formy tělesné výchovy ve fyzioterapii. 2.Problematika vadného držení těla, identifikace vadného držení těla. 3.Kompenzační cvičení - skoliotické držení těla. 4.Kompenzační cvičení - zvětšená hrudní kyfóza. 5.Kompenzační cvičení - zvětšená bederní lordóza. 6.Celková uvolněnost. 7.Plochá záda. 8.Plochá noha, varozita a valgozita kolen. 9.Metodické výstupy. 10.Metodické výstupy.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět je podkladem pro výuku předmětu Základy fyzioterapie a vyšetřovací metody II. Cílem je zvládnutí uvedených pohybových dovedností, rozvoj všech pohybových schopností a jejich aplikace ve fyzioterapeutických postupech včetně grafického znázornění pohybu a názvosloví.
Odborné znalosti: Student umí vysvětlit význam pohybu v léčebném procesu a popsat stavbu cvičební jednotky s ohledem na individuální přístup k cvičencům. Odborné dovednosti: Student ovládá techniku protahování zkrácených svalových skupin a dovede zvolit správný způsob posilování oslabených svalových skupin u jednotlivých typů poruch pohybového aparátu. Je schopen rozlišit správné a vadné držení těla a použít konkrétní cviky pro odstranění vadného držení těla. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít pohyb v léčebném procesu, dále je schopen protáhnout zkrácené svalové skupiny a posílit oslabené svalové skupiny.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet: 80% aktivní účast na seminářích, zpracování vyučovací jednotky na zadané téma, metodický výstup.
Doporučená literatura
  • BURSOVÁ, M., 2005. Kompenzační cvičení uvolňovací - protahovací - posilovací. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0948-1.. ISBN 80-247-0948-1.
  • DOBEŠ, M. a P. DOBEŠOVÁ, 1996. Cvičíme na velkém míči. 1. vyd. Havířov: Domiga. 49 s. ISBN 80-902222-0-X. ISBN 80-902222-0-X.
  • DOBEŠOVÁ, P., 2001. Cvičíme s měkkým míčem. 1.vyd. Havířov: Domiga. 34 s. ISBN 80-902222-2-6.. ISBN 80-902222-2-6.
  • FIALOVÁ, L., 2010. Aktuální témata didaktiky. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-246-1854-8. ISBN 978-80-246-1854-8.
  • HAVEL, Z. a J. HNÍZDIL et al., 2009. Rozvoj a diagnostika silových schopností. Ústí nad Labem: UJEP PF. ISBN: 978-80-7414-189-8.. ISBN 978-80-7414-189-8.
  • RAŠEV, E., 1992. Škola zad. Praha: Direkt. 222 s. ISBN 80-900272-6-1. ISBN 80-900272-6-1.
  • WESTERKAMP, R a A. MATERNA, 2007. Zdravá a pružná záda: cviky na posílení a uvolnění zad, na zmírnění bolestí, sestavy při chronických potížích s krční a bederní páteří, speciální programy pro děti a seniory, škola zad v době těhotenství, správné sezení. Praha: Ikar. 143 s. ISBN 978-80-249-0929-5.. ISBN 978-80-249-0929-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (P19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní