Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Úvod do speciální pedagogiky, logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad). 2.Surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad). 3.Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad), hluchoslepota. 4.Psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení), etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování). 5.Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení). 6.Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD, ADD). Témata seminářů: 1.Diagnostika ve speciální pedagogice (ukázky testů). 2.Logopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností. 3.Surdopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. 4.Tyflopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. 5.Psychopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením. 6.Somatopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně znevýhodněné. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Odborné znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti prokazují schopnost charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, schopnost popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení. Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilosti: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: 80% účast na výuce, prokázání odborných znalostí a praktických dovedností, Zkouška: písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
PECHAROVÁ P. Speciální pedagogika - studijní opora. 2020.
-
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8..
|