Předmět: Speciální pedagogika

» Seznam fakult » FZS » KF
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KF/SPPF9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Úvod do speciální pedagogiky, logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad). 2.Surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad). 3.Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad), hluchoslepota. 4.Psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení), etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování). 5.Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení). 6.Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD, ADD). Témata seminářů: 1.Diagnostika ve speciální pedagogice (ukázky testů). 2.Logopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností. 3.Surdopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. 4.Tyflopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. 5.Psychopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením. 6.Somatopedie - specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně znevýhodněné. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Odborné znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti prokazují schopnost charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, schopnost popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení. Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilosti: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: 80% účast na výuce, prokázání odborných znalostí a praktických dovedností, Zkouška: písemný test
Doporučená literatura
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • PECHAROVÁ P. Speciální pedagogika - studijní opora. 2020.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (P19) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní