Vyučující
|
-
Vachová Marta, MUDr.
-
Sameš Martin, prof. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Úvod do neurologie. Motorický, senzitivní, extrapyramidový systém. Mozeček. Syndromy mozkových hemisfér. Míšní syndromy. Autonomní systém a jeho dysfunkce. 2. konzultace: VAS - vertebrogenní algické syndromy. Periferní NS, myopatie, myastenie gravis. Bolesti hlavy, neurózy, epilepsie.CMP. TU CNS. Úrazy CNS. 3. konzultace: Infekce nervové soustavy, mícha a její nemoci, míšní syndromy, topografie. Roztroušená sklerózamozkomíšní. Extrapyramidové a jiné degenerace NS. Témata seminářů: 3. konzultace: Neurologické vyšetření z pohledu fyzioterapeuta, vyšetření periferního nervového systémuHK, DK. Vyšetření CNS, mozečku, extrapyramidového systému. Samostudium: Extrapyramidový systém, mozeček. Syndrom nitrolební hypotenze a hypertenze. Meningeální syndrom. DMO Vyšetření stoje a chůze z neurologického hlediska. Neurologické vyšetření u dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, vychází ze základů anatomie a fyziologie nervového systému. Tyto znalosti jsou podmínkou pro absolvování výuky klinického předmětu. Seznamuje studenty s podstatou jednotlivých funkčních neurologických systémů a typy jejich poruch. Poskytuje základní poznatky o příčinách, diagnostice, léčbě a prevenci onemocnění nervové soustavy. Cílem předmětu je pochopení činnosti nervového systému včetně speciálních vyšetření v neurologii, jež jsou podmínkou pro aplikaci konceptů a metod fyzioterapie na neurofyziologickém podkladě.
Oborové znalosti: Student umí popsat základní mechanismy vzniku neurologických onemocnění včetně speciálních vyšetření v neurologii, jež jsou podmínkou pro aplikaci konceptů a metod fyzioterapie na neurofyziologickém podkladě. Orientuje se v odborné terminologii. Oborové dovednosti: Student se umí orientovat v problematice speciální neurologie, vyšetřit periferní i centrální nervový systém z pohledu fyzioterapeuta. Umí aplikovat získané znalosti do fyzioterapeutických konceptů, metod a postupů, které využívají ve své aplikaci i diagnostice neurofyziologický podklad.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na výuce, úspěšné absolvování písemného testu - 80%. Písemné zpracování kasuistiky, samostudium doporučené literatury a studijní opory, kontrola formou elektronické a individuální konzultace.
|
Doporučená literatura
|
-
AMBLER, Z. Učebnice pro studenty lékařských fakult. Universita Karlova.. 1999. ISBN 80-7066-376-6.
-
DROSTE, C. Vademecum lékaře. 1. vyd. Praha: Sci. Medica, 1992. 19 s. ISBN 80-85526-04-2.. 1992.
-
KÁŠ, S. a kol. Neurologie pro praktické lékaře. Praha: Scientia Medica, 1999.. 1995.
-
LENSKÝ, P. Roztroušená skleróza mozkomíšní.1.vyd. Praha: Unie edice Roska, svazek 1, 1996.15 s..
-
LIPPERTOVÁ-GRÚNEROVÁ, M. Neurorehabilitace. Praha: Galén, 2005. 350 s. ISBN 8072623176.. 2005. ISBN 8072623176.
-
OPAVSKÝ, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. UP, Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0625-X. 2003.
-
PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci: Praha: Grada Publishing, 2007. 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5.. ISBN 978- 80-247-1135-.
-
RŮŽIČKA, E. Parkinsonova nemoc.1.vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 69 s. ISBN 80-85121-19-8. 1998.
-
TICHÝ, J. Neurologie.1.vyd. Praha: Karolinum, 322 s. ISBN 80-7184-492-6. 1997.
|