The subject provides knowledge about the application of music therapy as a communicative method, it explains the concept of receptive and active music therapy, it provides information about the application of this therapy in rehabilitation. Students use these methods in professional activities: in schools for the impaired, in orphanages and homes for the elderly and in others facilities.
Subject Knowledge : Students can describe the types of music therapy; they can explain the differences in musical dramatic forms and games. Student can choose suitable songs which are vocally appropriated to the age and the skills of a client, and they can describe the needs of a music therapist and the conditions needed for work. Subject Skills: Student can analyse the needs of a client, he/she is able to choose the correct method and type of music therapy activity, he/she respects the age, individual and other oddities of the clients and he/she can choose the right musical dramatic form or a musical game. Students also manage to interpret the chosen songs and they can accompany them with easy to use instrument. Students can plan and realize a class of music therapy for the clients of different ages.
|
-
Studijní pomůcky: rytmický nástroj vlastní výroby, zobcová flétna, případně další hudební nástroje, zjednodušená notová osnova a noty.
-
BENČÍKOVÁ, M. Muzikoterapie a specifické poruchy učení.. Pedagogika, 2011. ISBN 978-80-247-35207-.
-
HERMOVÁ, S. Psychomotorické hry. 2.vyd. Praha: Portál,. 1997.
-
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I., II.,III. 1.vyd. Bratislava: Suprapohon,. 1969.
-
HURNÍK, L. Tajemství hudby odtajněno. Hudební nauka s nadhledem. 2.vyd. Praha: Grada, 133 s. ISBN 80-7169-278-6. 2000.
-
KANTOR, J., M. LIPSKÝ aj. WEBER a kol. Základy Muzikoterapie.. Psyché, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
-
KOUTSKÝ, J. A KOL. Hudba kamarád I,II,III. 1.vyd. Praha: H&H, 33 s. 80-900704-0-X. 1992.
-
LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie.. Rosice u Brna: Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. 1.vyd. Brno: Nakladatelství Lidové Noviny, 2000.611 s. ISBN80-7106-238-3.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 1.vyd. Praha: Portál, 246 s. ISBN 80-7178-264-5. 1998.
-
VYSLOUŽIL, J. Hudební slovník pro každého I, II. 1.vyd. Vizovice: Lípa, 350 s. ISBN 80-901199-0-5. 1995.
-
Waugh, A. Vážná hudba. Nový přístup k poslechu. Bratislava: Slovo, 1995. 1995.
|