Předmět: Muzikoterapie

» Seznam fakult » FZS » KF
Název předmětu Muzikoterapie
Kód předmětu KF/MUZF5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Beranová Radka, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. - 4. Druhy muzikoterapie. 5. - 7. Využití MTR v lékařství a školství. Témata seminářů: 1. - 4. Hudební hry, hlasová cvičení. 5. - 7. Hudebně dramatické formy.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět poskytuje znalosti o využití muzikoterapie jako komunikativní metody, vysvětluje pojem receptivní a aktivní muzikoterapie, podává informace o možnostech využití této terapie v rehabilitaci. Studenti využití těchto metod při odborné praxi, ve školách pro handicapované, v dětských domovech, v domovech seniorů a dalších zařízeních
Oborové znalosti: Student umí popsat druhy MTR, dokáže vysvětlit rozdíly v hudebně dramatických formách a hrách. Umí zvolit vhodné písně, hlasově přiměřené věku a dovednostem klienta a popsat potřeby muzikoterapeuta a podmínky potřebné k práci Oborové dovednosti: Student umí analyzovat potřeby klienta, dokáže zvolit správnou metodu a druh MTR činnosti, umí respektovat věkové, individuální a jiné zvláštnosti klientů a zvolit vhodnou hudebně dramatickou formu nebo hudební hru. Dále zvládá interpretovat zvolené písně a vhodně doprovodit na snadno ovladatelný nástroj a navrhnout a zrealizovat lekci MTR u různých věkových kategorií klientů.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na hudební výuce klientů s kombinovaným postižením - Arkadie. Aktivní 80% účast na výuce seminářů.
Doporučená literatura
  • Studijní pomůcky: rytmický nástroj vlastní výroby, zobcová flétna, případně další hudební nástroje, zjednodušená notová osnova a noty.
  • BENČÍKOVÁ, M. Muzikoterapie a specifické poruchy učení.. Pedagogika, 2011. ISBN 978-80-247-35207-.
  • HERMOVÁ, S. Psychomotorické hry. 2.vyd. Praha: Portál,. 1997.
  • HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I., II.,III. 1.vyd. Bratislava: Suprapohon,. 1969.
  • HURNÍK, L. Tajemství hudby odtajněno. Hudební nauka s nadhledem. 2.vyd. Praha: Grada, 133 s. ISBN 80-7169-278-6. 2000.
  • KANTOR, J., M. LIPSKÝ aj. WEBER a kol. Základy Muzikoterapie.. Psyché, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • KOUTSKÝ, J. A KOL. Hudba kamarád I,II,III. 1.vyd. Praha: H&H, 33 s. 80-900704-0-X. 1992.
  • LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie.. Rosice u Brna: Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
  • MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. 1.vyd. Brno: Nakladatelství Lidové Noviny, 2000.611 s. ISBN80-7106-238-3.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 1.vyd. Praha: Portál, 246 s. ISBN 80-7178-264-5. 1998.
  • VYSLOUŽIL, J. Hudební slovník pro každého I, II. 1.vyd. Vizovice: Lípa, 350 s. ISBN 80-901199-0-5. 1995.
  • Waugh, A. Vážná hudba. Nový přístup k poslechu. Bratislava: Slovo, 1995. 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr