Vyučující
|
-
Charvátová Alena, Mgr. Ph.D.
-
Kališko Ondřej, Mgr.
-
Svobodová Michaela, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Řízení pohybu, teorie bolesti, princip funkčních poruch pohybové soustavy. Techniky měkkých tkání (vyšetření a ošetření kůže, podkoží, fascií), míčková facilitace. Dysbalance svalová, základní řetězce funkčních poruch. Postizometrická relaxace svalová, antigravitační terapie svalů. 2. konzultace: Úvod do předmětu Metody kinezioterapie (vysvětlení základních pojmů - PIR, PFS, RI), Techniky měkkých tkání (vyšetření a ošetření kůže, podkoží, fascií), PNF, Koncept vzpěrných cvičení dle R. Brunkow/ Akrální koaktivační terapie, senzomotorická stimulace, Brügger koncept, SPS tahy dle MUDr. Smíška. 3. konzultace: Vývojová kineziologie, koncept DNS dle Koláře - princip vyšetření a terapie. Principy vyšetření a terapie metod - Vojtova reflexní lokomoce, Bobath koncept, Kenny terapie, PNF, terapie dle Mojžíšové, Brügger koncept, senzomotorika, Mc Kenzie koncept, metoda Brunkowové. Témata cvičení: 4. konzultace: Vyšetření a mobilizace periferních kloubů HK, DK, pánve, žeber, páteře a měkkých tkání. 5. konzultace: Vyšetření a terapie výše uvedených fyzioterapeutických metod. Samostudium: Škola zad, Feldenkraisova metoda, funkční testy soběstačnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na informace získané v odborných předmětech fyzioterapie a poskytuje znalosti z moderních metod pohybové terapie. Formou teoreticko-praktickou si studenti osvojí tyto metody a využijí je v odborné praxi. Cílem je získání teoretických podkladů a zvládnutí praktických dovedností, jež jsou součástí fyzioterapeutických postupů.
Odborné znalosti: Student prokazuje široké znalosti principů řízení pohybu a teorie bolesti uplatňujících se ve fyzioterapii, porozumění možnostem a podmínkám využití fyzioterapie v diagnostice a terapii funkčních poruch pohybové soustavy. Prokazuje široké znalosti základních principů diagnostiky a terapie jednotlivých speciálních konceptů a metod fyzioterapie. Odborné dovednosti: Student umí použít základní principy konceptu Vojtovy reflexní lokomoce, Bobath konceptu a Kenny terapie, umí provést základní vyšetření a terapeutický postup dle Kenny terapie, Brügger konceptu a McKenzie konceptu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: aktivní účast na výuce, prokázání získaných praktických dovedností. Zkouška: úspěšné absolvování písemného testu - 80%. Samostudium doporučené literatury a studijní opory, kontrola formou elektronické a individuální konzultace.
|
Doporučená literatura
|
-
BURSOVÁ, M., 2005. Kompenzační cvičení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-0948-2.. ISBN 978-80-247-0948-2.
-
HOLUBÁŘOVÁ, J. a D. PAVLŮ, 2014. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace 1. část. Praha: Karolinum Press. ISBN 978-80-246-3607-8.. ISBN 978-80-246-3607-8.
-
KOLÁŘ, P. a kol., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Bratislava: Galén, s.r.o. ISBN 978-80-7262-657-1. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
KRAČMAR, B. a kol., 2016. Fylogeneze lidské lokomoce. Praha: Karolinum Press. ISBN 978-80-246-3379-4.. ISBN 978-80-246-3.
-
LEWIT, K., 2015. Maniupulační léčba v myoskeletální medicíně. Sdělovací technika. ISBN 978-80-866-4504-9..
-
PAVLŮ, D., 2004. Cvičení s Thera-Bandem: se zřetelem ke konceptu dle Brüggera. CERM. ISBN 978-80-720-4334-7. ISBN 978-80-720-4334-7.
-
RYCHLÍKOVÁ, E., 2008. Manuální medicína: průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch. Maxdorf. ISBN 978-80-734-5169-1.. ISBN 978-80-734-5169-1.
-
ŠVESTKOVÁ, O., 2017. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0084-2.. ISBN 978-80-271-0084-2.
|