Vyučující
|
-
Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
-
Štolová Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Ergoterapie - definice, současné pojetí a postavení ergoterapie ve světě a v ČR. 2.Ergoterapie zaměřená na výcvik soběstačnosti, ADL, pomůcky. 3.Ergoterapie cílená na horní končetinu, vyšetření ruky a úchopu, užití dlah. 4.Ergoterapie v psychiatrii a geriatrii. 5.Ergoterapie u kognitivních poruch. 6.Přístupy ergoterapie u typických klinických diagnóz a zdravotních postižení. 7.Hodnocení prostředí, odstraňování architektonických bariér. 8.Funkční ergoterapie, typy činností a organizace práce v ergoterapeutických dílnách. 9.Ergoterapeutické přístupy u dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti získají znalosti o odbornosti ergoterapeuta, jeho postavení v rehabilitačním týmu, jeho vyšetřovacími a terapeutickými metodami. Poznají důležitost hodnocení a nácviku soběstačnosti, využití a předpis kompenzačních pomůcek. Seznámí se s hodnocením životního prostředí a kvalitou života osob se zdravotním postižením. Pochopí účast ergoterapeuta na předpracovní rehabilitaci, typy činností a organizaci práce v ergoterapeutických dílnách.
Odborné znalosti: Studenti se orientují v problematice oboru ergoterapie a jejím zařazení v rehabilitačním týmu. Pochopí postavení a cíle ergoterapeuta ve zdravotnictví a sociálních službách, ovlivnění situace osob se zdravotním postižením. Odborné dovednosti: Schopnost empatického postoje a přiměřené komunikace s klientem v závislosti na jeho zdravotním stavu a životní situaci. Schopnost spolupráce fyzioterapeutů a ergoterapeutů pří práci s klienty, aplikaci pomůcek, rehabilitaci ruky. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít některé ergoterapeutické přístupy. Zejména výběr a aplikace kompenzačních a technických pomůcek.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: ověření odborných znalostí a dovedností návaznosti fyzioterapie a ergoterapie - vypracování kasuistiky. Zkouška: písemná zkouška ze stanovených tematických okruhů
|
Doporučená literatura
|
-
JANKOVSKÝ, J., 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2.vyd.doplněné. Praha: Triton. 168 s. ISBN80-7254-730-5.. ISBN 7254-730-5.
-
JELÍNKOVÁ J., M. KRIVOŠÍKOVÁ a L. ŠAJTAROVÁ, 2009. Ergoterapie. Praha: Portál, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Brno NCONZO. ISBN 978-80- 7013-5358. ISBN 978-80- 7013-5358.
-
TROMBLY, C. A., 2007. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Williams + Wilkins, USA. 1432 s. ISBN 978-0781763126.. ISBN 978-0781763126.
-
VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum. 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5.. ISBN 80-246-0708-5.
-
VOTAVA, J., 2009. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Technická universita v Liberci. 71 str. ISBN 978-80-7372-449-8.. ISBN 978-80-7372-449-8.
|