Vyučující
|
-
Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
-
Kostelejová Michaela, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Ergoterapie - definice, současné pojetí a postavení ergoterapie ve světě a v ČR. 2. Ergoterapie zaměřená na výcvik soběstačnosti, ADL, pomůcky. 3. Ergoterapie cílená na horní končetinu, vyšetření ruky a úchopu, užití dlah. 4. Ergoterapie v psychiatrii a geriatrii. 5. Ergoterapie u kognitivních poruch. 6. Přístupy ergoterapie u typických klinických diagnóz a zdravotních postižení. 7. Hodnocení prostředí, odstraňování architektonických bariér. 8. Funční ergoterapie, typy činností a organizace práce v ergoterapeutických dílnách. 9. Ergoterapeutické přístupy u dětí. 10. Opakování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti získají znalosti o odbornosti ergoterapeuta, jeho postavení v rehabilitačním týmu, jeho vyšetřovacími a terapeutickými metodami. Poznají důležitost hodnocení a nácviku soběstačnosti, využití a předpis kompenzačních pomůcek. Seznámí se s hodnocením životního prostředí a kvalitou života osob se zdravotním postižením. Pochopí účast ergoterapeuta na předpracovní rehabilitaci, typy činností a organizaci práce v ergoterapeutických dílnách.
Oborové znalosti: Studenti se orientují v problematice oboru ergoterapie a jejím zařazenPochopit postavení ergoterapeuta ve zdravotnictví a sociálních službách, v rámci rehabilitačního týmu, ovlivnění situace osob se zdravotním postižením. Oborové dovednosti: Schopnost empatického postoje a přiměřené komunikace s klientem v závislosti na jeho zdravotním stavu a životní situaci. Schopnost spolupráce fyzioterapeutů a ergoterapeutů pří práci s klienty, aplikaci pomůcek, rehabilitaci ruky..
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Písemné zpracování ergoterapeutického plánu u konkrétní diagnózy, návaznost fyzioterapeutického a ergoterapeutického přístupu.
|
Doporučená literatura
|
-
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s.. 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
JELÍNKOVÁ J., M. KRIVOŠÍKOVÁ a L. ŠAJTAROVá. Ergoterapie. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. 1.vyd. Praha, Karolinum, 1995.159 s. ISBN 80-7066-941-1.
-
KÁŠ, S. Cévní mozkové příhody. 3. vyd. Praha: Brána, 1995. 142 s..
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie II.. Praha: Avicenum, 1990.
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi.. Brno: NCO NZO, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
KOL. AUTORŮ. Žít denně se svými zády. 1.vyd. Most: Spektrum-R. 1997. 61 s..
-
KOL.AUTORŮ. Žít denně se svými zády. 1.vyd. Most: Spektrum-R. 1997.61 s..
-
PREIFFER, J. Ergoterapie I. 1.vyd. Brno: IDVSZP, 196 S.. 1989.
-
REED, K. Quick reference to occupational therapy. Gaithersburg: Aspen Publication, 619 s. ISBN 08342-237-9. 1991.
-
TROMBLY CA. Occupational Therapy for Physical Dysfunction.. Williams + Wilkins, USA, 2007. ISBN 978-0781763126.
-
VODÁKOVÁ, J. a kol. Speciální a pracovní výchova a ergoterapie. vyd.. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7290-113-3.
-
VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 168 str., skripta, Karolina, 2003.. ISBN 80-246-0708-5.
-
VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
|