Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Hygiena práce - cíle, metody práce, realizace v praxi. Fyzikální, chemické a biologické faktory v pracovním prostředí, jejich vliv na zdraví a preventivní. Hodnocení zdravotních rizik, rizikové práce, lékařské preventivní prohlídky. Hygiena práce při jednotlivých činnostech v rámci fyzioterapie. Fyziologie práce. Fyzická, senzorická, mentální zátěž při práci. Ergonomie - cíle, metody práce, ergonomické programy. Témata seminářů: 2. konzultace: Výkonnost člověka, uplatnění antropologie v ergonomii. Lokální svalová zátěž člověka při práci, adaptace na pracovní podmínky. Prevence pracovní zátěže a stresu, ergonomie pracovního místa. Vliv manipulace s břemeny na organismus. Ergonomie zdravotně postižených osob. Samostudium: Manipulace s břemeny, ergonomické zásady úpravy pracovních míst; Nemoci z DNJZ a jejich prevence; Intervenční programy a podpora zdraví na pracovišti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Studenti se seznámí s hodnocením pracovních podmínek, fyzikálních, chemických a biologických faktorů pracovního prostředí jejich vlivu na zdraví, hodnocením zdravotních rizik, kategorizaci prací, se základy fyziologie práce a ergonomie, s hodnocením fyzické a senzorické zátěže při práci a s principy opatření na ochranu zdraví pracovníků.
Odborné znalosti: Posluchači ovládají způsoby identifikace faktorů pracovního prostředí a jejich působení na zdraví pracovníků, hodnocení zdravotních rizik, kategorizaci prací, opatření na ochranu zdraví pracovníků. Studenti se ovládají základy fyziologie práce, hodnocení fyzické, senzorické a mentální zátěže při práci a vlivu na zdraví pracovníků, zásady úpravy pracovních míst a přizpůsobování pracovních podmínek fyzickým a psychickým vlastnostem a danostem zaměstnanců. Studenti poznají zaměření ergonomie, zásady správné manipulace s břemeny a preventivní opatření k ochraně pohybového systému a prevenci nemocí z DNJZ a ergonomické zásady úprav pracovních míst a přizpůsobování pracovních podmínek osobám se změněnou pracovní způsobilostí. Odborné dovednosti: Posluchači jsou schopni hodnotit zdravotní rizika při výkonu práce, zejména navrhnout ergonomické programy a vhodná preventivní opatření na ochranu zdraví, zejména při jednotlivých činnostech v rámci fyzioterapie a vhodné uspořádání a úpravy pracovního místa pro osoby s různými hendikepy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: aktivní účast na výuce, 75% úspěšnost při zápočtovém testu, samostudium doporučené odborné literatury, kontrola formou elektronické a individuální konzultace. Písemné zpracování edukačního materiálu - vhodné ergonomické prostředí u vybraných diagnóz.
|
Doporučená literatura
|
-
GILBERTOVÁ S., MATOUŠEK O. Ergonomie. Praha: 2003..
-
CHUNDELA, L. Ergonomie. 1. vyd. Praha, ČVUT, 2001. 171s. ISBN 80-01-02301-X. ISBN 80-01-02301-X.. ISBN 80-01-02301-X.
-
MALÝ, S., KRÁL M., a E. HANÁKOVÁ. ABC ergonomie. Praha: Professional Publishing, 2010. ISBN 978-80-7431-027-0.. ISBN 978-80-7431-027-0.
-
TUČEK, M. a kol.:. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: UK, Karolinum, 2012; ISBN 978-80-246-2136-4.. ISBN 978-80-246-2136-4.
-
ZEMANOVÁ, P., a Z., RUČKOVÁ, 2001. Jak si zachovat zdraví u počítače: od týmu odborných lékařů a terapeutů. Praha: Computer Press. ISBN 80-7226-546-6.. ISBN 80-7226-546-6.
|