Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1.Hygiena práce - cíle, metody práce, realizace v praxi. 2.Fyzikální, chemické a biologické faktory v pracovním prostředí, jejich vliv na zdraví a prevenci. 3.Hodnocení zdravotních rizik, rizikové práce, lékařské preventivní prohlídky. 4.Hygiena práce při jednotlivých činnostech v rámci fyzioterapie. 5.Fyziologie práce; Fyzická, senzorická, mentální zátěž při práci. 6.Ergonomie - cíle, metody práce, ergonomické programy. 7.Manipulace s břemeny, ergonomické zásady úpravy pracovních míst. 8.Nemoci z dlouhodobé nadměrné jednostranné zátěže (DNJZ) a jejich prevence. 9.Intervenční programy a podpora zdraví na pracovišti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Studenti se seznámí s hodnocením pracovních podmínek, fyzikálních, chemických a biologických faktorů pracovního prostředí jejich vlivu na zdraví, hodnocením zdravotních rizik, kategorizaci prací, se základy fyziologie práce a ergonomie, s hodnocením fyzické a senzorické zátěže při práci a s principy opatření na ochranu zdraví pracovníků.
Odborné znalosti: Studenti ovládají způsoby identifikace faktorů pracovního prostředí a jejich působení na zdraví pracovníků, hodnocení zdravotních rizik, kategorizaci prací, opatření na ochranu zdraví pracovníků. Studenti se ovládají základy fyziologie práce, hodnocení fyzické, senzorické a mentální zátěže při práci a vlivu na zdraví pracovníků, zásady úpravy pracovních míst a přizpůsobování pracovních podmínek fyzickým a psychickým vlastnostem a danostem zaměstnanců. Studenti poznají zaměření ergonomie, zásady správné manipulace s břemeny a preventivní opatření k ochraně pohybového systému a prevenci nemocí z dlouhodobé nadměrné jednostranné zátěže (DNJZ) a ergonomické zásady úprav pracovních míst a přizpůsobování pracovních podmínek osobám se změněnou pracovní způsobilostí. Odborné dovednosti: Studenti jsou schopni hodnotit zdravotní rizika při výkonu práce, zejména navrhnout ergonomické programy a vhodná preventivní opatření na ochranu zdraví, zejména při jednotlivých činnostech v rámci fyzioterapie a vhodné uspořádání a úpravy pracovního místa pro osoby s různými hendikepy. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít znalosti ergonomie v jednotlivých indikačních oblastech fyzioterapie, a je schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat v jen částečně známých souvislostech na základě rámcového zadání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: aktivní účast na výuce, 75% úspěšnost písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
GILBERTOVÁ S. a O. MATOUŠEK, 2002. Ergonomie. Praha: Grada. 240 s. ISBN 80-247-0226-6.. ISBN 80-247-0226-6.
-
CHUNDELA, L., 2001. Ergonomie. 1. vyd. Praha, ČVUT. 171s. ISBN 80-01-02301-X. ISBN 80-01-02301-X.. ISBN 80-01-02.
-
MALÝ, S., KRÁL M., a E. HANÁKOVÁ, 2010. ABC ergonomie. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-027-0.. ISBN 978-80-7431-027-0.
-
TUČEK, M. a kol., 2012. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: UK, Karolinum. ISBN 978-80-246-2136-4.. ISBN 978-80-246-2136-4.
-
ZEMANOVÁ, P., a Z., RUČKOVÁ, 2001. Jak si zachovat zdraví u počítače: od týmu odborných lékařů a terapeutů. Praha: Computer Press. ISBN 80-7226-546-6.. ISBN 80-7226-546-6.
|