Vyučující
|
-
Humhej Ivan, MUDr. Ph.D.
-
Charvátová Alena, Mgr. Ph.D.
-
Jelínek Marek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Úvod do předmětu, výstavbový princip lidského těla, přehled tkání, orgány pohybového aparátu (kost, kloub, sval). Funkční anatomie horní a dolní končetiny. 2. konzultace: Osový orgán, obratel, pohybový segment páteře, páteř jako celek. Spoje na páteři, hrudníku. 3. konzultace: Stavba míšního (periferního) nervu jako podklad pro stavbu nervových pletení a ANS. Stavba míchy, šedá a bílá hmota, Rexedovy zóny, motorické a senzitivní dráhy. Mozkový kmen, nn. craniales. 4. konzultace: Přehled orgánových soustav, jejich vztah k pohybovému aparátu. Obecná stavba trávícího trubice, přehled stavby orgánů trávícího systému. Témata seminářů: 1. Základní anatomické pojmy, roviny, směry 2. Palpační a topografická anatomie horní končetiny, vč. pletence (kosti, svaly, nervy) 3. Palpační a topografická anatomie dolní končetiny, vč. pánve (kosti, svaly, nervy) 4. Palpační a topografická anatomie trupu (záda, hrudník, krk) 5. Anatomie CNS a periferního NS 6. Opakování, shrnutí Samostudium: Funkční anatomie pánve, roviny, SI skloubení. Stavba lebky, neuro- a splanchnocranium, čelistní kloub. Svaly hlavy, krku. Svaly trupu, pánevní dno, sfinktery. Diencephalon, přehled hormonů, telencephalon, korové analyzátory. Srdce a oběhová soustava. Anatomie dýchacího systému. Stavba a funkce močopohlavní soustavy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět vytváří široký základ odborného vzdělání, které je nezbytným předpokladem pro osvojení dalších odborných předmětů. Poskytuje studentům nezbytná fakta z klinicky aplikované anatomie a učí chápat organismus jako dynamický adaptabilní celek. Cílem je naučit posluchače základní anatomickou terminologii, zvládnout anatomii struktur orgánů a orgánových systémů lidského těla, pochopit vztah funkční anatomie k ostatním lékařským vědám.
Student umí popsat stavbu lidského těla, zejména pohybového aparátu, orientuje se na lidském těle. Student je schopen využít anatomických znalostí pro diagnostiku a léčbu. Student dokáže využít oborové znalosti při pohmatovém vyšetření důležitých kostních útvarů, při vyšetření rozsahů pohybu kolem všech kloubních os, při palpačním vyšetření kosterních svalů a jejich úponů. Student dokáže lokalizovat průběhy periferních nervů včetně jejich inervačních oblastí, zná vztahy mezi vnitřními orgány, obratli páteře a horními a dolními končetinami prostřednictvím reflexů autonomního nervového systému, zná kontaktní souvislosti mezi vnitřními orgány a pohybovým aparátem a projekci vnitřních orgánů na povrch těla.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
- 80% osobní účast na seminářích z anatomie, - průběžné znalosti během akademického roku. Nedostatečná znalost znamená absenci v tomto semináři, která se započítává do celkové prezence za semestr, - zápočet bude probíhat formou písemného testu (úspěšnost 75 %). V případě neúspěšného absolvování testu pak student absolvuje druhý, popřípadě třetí zápočtový termín (1. a 2. opravný termín), které probíhají formou ústního zkoušení.
|
Doporučená literatura
|
-
ČIHÁK, R. Anatomie 1. 3. doplněné a upravené vyd. Praha: Grada, 2011. 552 s. ISBN 978-80-247-3817-8. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.
-
DYLEVSKÝ, I., DRUGA, R., MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. 1.vyd. Praha, Grada, 2000. 664 s. IBSN 80-7169-681-1.
-
FENEIS, HEINZ. Anatomický obrazový slovník. Praha: Grada, Avicenum, 464 s. ISBN 80-7169-197-6. ISBN 80-7169-197-6.
-
PUTZ,R., PABST,R. Sobottův atlas anatomie člověka. 22.vyd. Praha: Grada, 2007. 928s. ISBN 978-80-247-1870-5.
-
SINĚLNIKOV, R.D. Atlas anatomie člověka 1. 3.vyd. Praha, Avicenum, 1980. 467 s..
|