Předmět: Úvod do simulační výuky

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Úvod do simulační výuky
Kód předmětu KE/USVE9
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubová Nela, Mgr. Bc. Ph.D.
  • Kvochová Veronika, Mgr.
  • Fleischmann Otakar, PhDr. Ph.D.
  • Cmorej Patrik Christian, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: (6 h) 1. Teoretický úvod do simulační medicíny. 2. Seznámení s prostředím simulačních center. 3. Obsluha a manipulace se simulátory, předvedení SW. 4. Simulace základní manipulace s pacientem. 5. První pomoc (resuscitace) a SW vyhodnocení úspěšnosti. 6. Debriefing provedené simulace. 7. Komunikace v rámci ošetřovatelské péče a styku s pacientem. 8. Diskuze o provedených úkonech.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Výuka proběhne v bloku 6 h. Předmět má za úkol přiblížit studentům simulační výuku, teoretické zázemí simulací a posléze praktické vyzkoušení simulovaných situací (příjem pacienta, komunikace s pacientem, rodinnými příslušníky, dalšími zdravotníky, základní ošetření a manipulace s pacientem, první pomoc). Provedené situace budou rozebrány v debriefingu formou diskuze se studenty.
Odborné znalosti: Studenti se seznámí s moderními možnostmi využívání simulační výuky. Odborné dovednosti: Studenti jsou schopni základní péče o pacienta především s ohledem na komunikaci a jsou schopni pacientovi poskytnout první pomoc. Obecné způsobilosti: Studenti jsou schopni vyhodnotit správný přístup k pacientovi a zlepší své odborné dovednosti, které využijí v další praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Základním předpokladem je splnění docházky. Zápočet bude udělen na základě závěrečné konzultace po samotné simulační výuce.
Doporučená literatura
  • Barbara E. Milliken, Cynthia Hovland & Joan Niederriter (2022). Development of Empathy Through Participation in Interprofessional Simulation: An Exploratory Study of Master of Occupational Therapy Students? Perspectives, Occupational Therapy in Mental Health, 38:3, 273-295..
  • Bradley G, Whittington S, Mottram P. Enhancing Occupational Therapy Education through Simulation. British Journal of Occupational Therapy. 2013;76(1):43-46..
  • Dalwood N, Maloney S, Cox N, Morgan P. Preparing Physiotherapy Students for Clinical Placement. Student Perceptions of Low-Cost Peer Simulation. A Mixed-Methods Study. Simul Healthc. 2018 Jun;13(3):181-187. doi: 10.1097/SIH.0000000000000276. PMID: 29346226..
  • Dennis, D., Ng, L., & Furness, A. (2017). First-year physiotherapy students who elect to participate in simulation-based learning activities benefit from the experience. Focus on Health Professional Education: A Multi-Professional Journal, 18(2), 90?102..
  • Hough, J., Levan, D., Steele, M. et al. Simulation-based education improves student self-efficacy in physiotherapy assessment and management of paediatric patients. BMC Med Educ 19, 463 (2019)..
  • Sandoval-Cuellar C, Alfonso-Mora ML, Castellanos-Garrido AL, Del Pilar Villarraga-Nieto A, Goyeneche-Ortegón RL, Acosta-Otalora ML, Del Pilar Castellanos-Vega R, Cobo-Mejía EA. Simulation in physiotherapy students for clinical decisions during interaction with people with low back pain: randomised controlled trial. BMC Med Educ. 2021 Jul 9;21(1):375. doi: 10.1186/s12909-021-02812-7. Erratum in: BMC Med Educ. 2021 Aug 9;21(1):423. PMID: 34243767; PMCID: PMC8268327..
  • SOVA, M., VACHUTKA, J. a kol. Scénáře akutní medicíny pro simulátor SimMan 3G. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 169 s., ISBN 978-80-244-5513-6..
  • Springfield E, Honnery M, Bennett S. Evaluation of a simulation clinic for improving occupational therapy students? perceptions of interaction with parents and infants. British Journal of Occupational Therapy. 2018;81(1):51-58..
  • STŘEDA, L. & HÁNA, K. eHealth a telemedicína: učebnice pro vysoké školy. Praha: Grada Publishing, 2016, 159 s., ISBN 978-80-247-5764-3..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (P19) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní