Vyučující
|
-
Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
-
Pecharová Petra, Mgr.
-
Brázdová Hana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Hodnota výtvarných a rukodělných činností v Ergoterapii Analýza činnosti 2. konzultace: Využití vybraných technik v Ergoterapii - Košíkářství - využití pedigu, proutí, papíru. Indikace, kontraindikace, BOZP, využití papíru - volba druhu papíru a techniky. Indikace, kontraindikace, BOZP. Analýza terapeutických technik, jednotlivé kroky, pracovní podmínky, materiál, nástroje, pracovní poloha, fyzická, psychická a senzorická zátěž, doporučení kompenzačních pomůcek, dozování činnosti, rozpočet dané techniky. Témata seminářů: Využití dostupných materiálů v ergoterapii Výroba kompenzačních pomůcek a terapeutických pomůcek využívaných v Ergoterapii Samostudium: Analýza vybraných terapeutických technik: využití textilního materiálu - tradiční ruční práce, práce s textilem a další techniky, práce s těstem a jinými hmotami - slané těsto, využití hlíny, fimo hmoty apod., práce s drátem - drátování, výroba bižuterie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a rozbor jednotlivých činností usnadní studentům rozhodování o jejich použití v léčebné praxi. Jde především o činnosti výtvarné a rukodělné, studenti musí znát jejich možný terapeutický účinnek, způsoby motivace klienta k jejich provádění, zásady bezpečnosti, možnosti využití termoplastických dlah v ergoterapii včetně jejich aplikace u pacientů i výrobu individuálních pomůcek.
Oborové znalosti: Student dokáže zvolit vhodnou výtvarnou nebo pracovní techniku přiměřeně věku a onemocnění klienta. Je schopen vybrat vhodnou hru, odpovídající věku a struktuře skupiny pacientů. Má základní znalosti o výrobě a používání termoplastických dlah. Oborové dovednosti: Student umí přizpůsobit jednotlivé techniky možnostem, prostředí a individualitě klienta. Dokáže motivovat klienta a přiměřeně jeho možnostem jednotlivé techniky dózovat. Zorganizuje hru pro konkrétní klienty.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce. Vypracování kineziologického rozboru terapeutické techniky dle zadání vyučujícího. Ústní zkouška s praktickou součástí.
|
Doporučená literatura
|
-
BALLESTAR, V. B. Kresba: kompletní průvodce technikami kresby. 1.vyd. Dobřejovice: Rebo Production CZ, 2005. 320 s. ISBN 80-7234-411-0.
-
BRAVENEC, M. Grafika. 1.vyd. Hodonín: ALBERT, 2005. 99 s. ISBN 80-7326-073-5.. ISBN 80-7326-073-5.
-
COPPARD, B. M. a H. LOHMANN. Introduction to Splinting. Mosby, USA, 2007. 336 s. ISBN 978-0323033848. USA, 2007. ISBN 978-0323033848.
-
KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. BALT-EAST Praha, 2003. 67 s. ISBN 80-86383-17-2.. 2003. ISBN 80-86383-17-2.
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.. 1990.
-
LUKEŠOVÁ-ŠIMKOVÁ, J. a kol. Ruční práce: praktická ilustrovaná příručka. 2. české vyd. Praha: Slováry, 2004. 240 s.. 2004. ISBN 80-7209-603-6.
-
MATUŠKA, P. Usmívání:Kresba, malba, řezba. 1.vyd. České Budějovice: Karnáček, 2006. 253 s. ISBN 80-239-6819-X. ISBN 80-239-6819-X.
-
SUTTNEROVÁ, E. Automatická kresba: artrelax. 1. vyd. Plzeň: Nava, 2006. 188 s. ISBN 80-7211-225-2.. ISBN 80-7211-225-2.
-
VODÁKOVÁ, J a kol. Speciální a pracovní výchova a ergoterapie. 1.vyd. Praha: UK Praha, 2003. 90 s. ISBN 80-7290-113-3.
-
WATSONOVÁ, L. Kresba úvodní kurs. 1.vyd. Praha: Knižní klub, 2007. 128 s. ISBN 978-80-242-1874-8.. ISBN 978-80-242-1874-8.
-
ŽEJDLOVÁ, K. Nové originální ruční práce: nápadité dárky a milé drobnosti pro hezký domov. 1.vyd. Praha: Euromedia Group-Ikar, 2005. 424 s. ISBN 80-249-0566-3.. ISBN 80-249-0566-3.
|