Předmět: Teorie ergoterapie

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Teorie ergoterapie
Kód předmětu KE/TERG5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
  • Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pecharová Petra, Mgr.
  • Beranová Radka, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1.Složky ucelené ergoterapie, návaznost na léčebnou rehabilitaci, úloha ergoterapeutů. 2.Teoretické základy ergoterapie. 3.Příklad kanadského modelu a MOHO, základní hodnoty ergoterapie. 4.Mezinárodní organizace ergoterapeutů, spolupráce s ČAE. 5.Terminologie v ergoterapii. 6.Mezinárodní klasifikace ICF. 7.Klasifikace pomůcek. 8.Ergodiagnostika, kvalita života. 9.Bezbarierovost. 10.Odlišnosti v přístupu k dětem, k osobám se smyslovým postižením. 11.Práce s rodinou a se skupinou. Témata seminářů: 1. Praktická cvičení ADL u jednotlivých typů postižení 2. Využití moderních technologií v ergoterapii - v geriatrii, v neurorehabilitaci u dětí a dospělých) 3. Jemná motorika ruky - základní charakteristika jemné motoriky, dělení úchopů, fáze úchopu, 4. Jemná motorika ruky - vyšetření jemné motoriky ruky, hodnocení somatosenzorických funkcí 5. Koncept bazální stimulace - Charakteristika konceptu 6. Koncept bazální stimulace - praktické ukázky 7. Základy Bobath konceptu při nácviku soběstačnosti klienta 8. Kinestetická mobilizace - Základní charakteristika 9. Kinestetická mobilizace - Praktické ukázky 10. Sportovní aktivity u osob s disabilitou a role ergoterapeuta - praktická ukázka 11. Prezentace vypracovaných kazuistik - anamnéza klienta, vstupní ergoterapeutické vyšetření, stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu, výstupní ergoterapeutické vyšetření, stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy ergoterapie a prohloubení znalostí a dovedností, které jsou podstatné pro moderní ergoterapii a pro ucelenou rehabilitaci osob se zdravotním postižením, na níž se ergoterapeut významně podílí.
Oborové znalosti: Student se orientuje v teoretických základech ergoterapie, má přehled o dostupné literatuře. Je schopen realizovat hodnocení dle běžných testů, včetně hodnocení prostředí. Zná specifické problémy u jednotlivých typů klientů, umí vysvětlit ergoterapeutické termíny, podstatu a cíle ergoterapie. Oborové dovednosti: Student zvládne praktické hodnocení soběstačnosti, základy probíraných terapeutických metod. Umí hodnotit prostředí a zvolit návrh na odstraňování bariér, ovládá samostatnou komunikaci s klientem.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet: aktivní 80% účast na seminářích, průběžné prokazování praktických dovedností, vypracování a prezentace seminární práce. Hodnocení architektonických bariér ve veřejné budově, zpracování návrhu na jejich odstranění.Vysvětlení vybraného termínu.
Doporučená literatura
  • FILIPIOVÁ. D. Život bez bariér. Grada, Praha, 1998. ISBN 80-7169-233-6.
  • FRANCHIGNONI F. Research Issues in Physical and Rehabilitation Medicine. Maugeri Foundation Books, Itálie. ISBN 978-88-7963-256-0.
  • HAGEDORN, R. Foundation for OT practice. Churchil Livingstone. London. 1997.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s.. 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • JELÍNKOVÁ, J., M. KRIVOŠÍKOVÁ, a L. ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie I. 2.vyd. Praha: Avicenum, 184 s.. 1990.
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi.. Brno: NCO NZO, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • Kolář, P. Rehabilitace v klinické praxi.. Praha, 2009.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing, 2011. 368 s. ISBN 978-247-2699-1.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • LAW M. et al. Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání.. Česká asociace ergoterapeutů, 2008. ISBN 978-80-254-2744-6.
  • LIPPERTOVÁ-GRŰNEROVÁ, J. Neurorehabilitace.1. vyd. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
  • PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis: Mosby, 876 s.. 1996. ISBN 0-397-55192-4.
  • PFEIFFER, J. Ergoterapie II.. Brno: IDVSZP, 1989.
  • ŠVESTKOVÁ O., SVĚCENÁ K. Ergoterapie. UK Praha, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4100-9.
  • TROMBLY, C. A. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Williams + Wilkins. USA, 2007. 1432 s. ISBN 978-0781763126.. Williams + Wilkins. USA, 2007. ISBN 978-0781763126.
  • VODÁKOVÁ, J., a kol. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. 1. vyd. Praha: UK Praha, 2003. 90 s. ISBN 80-7290-113-3.. ISBN 80-7290-113-3.
  • VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 168 str., skripta, Karolina, 2003.. ISBN 80-246-0708-5.
  • VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Technická univversita v Liberci. 2009, 71 s..
  • VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
  • VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5.. 2005. ISBN 80-246-0708-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr