Předmět: Teorie ergoterapie

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Teorie ergoterapie
Kód předmětu KE/TEK9
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
  • Beranová Radka, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Historie a základní filosofie oboru ergoterapie, teoretická východiska. Postavení ergoterapeuta v rehabilitačním týmu, ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Základní modely a přístupy v ergoterapii, práce s rodinou a se skupinou. Rozbor jednotlivých činností užívaných pro ergoterapii, jejich užití v průběhu práce s klientem. Vyšetření pacienta z hlediska ergoterapie, užívané testy, klasifikace ICF. Hodnocení a nácvik denních činností. 2. konzultace: Využití pomáhající techniky pro sebeobslužné činnosti, pro lokomoci, pro komunikaci. Architektonické bariéry v bytě a mimo byt, hodnocení prostředí. Předpracovní rehabilitace, ergodiagnostika. Uplatnění ergoterapie u základních typů klientů ve zdravotnictví a sociálních službách, v různých typech zařízení. Česká asociace ergoterapeutů, program činnosti, používaná terminologie, mezinárodní spolupráce. Témata seminářů: 1. konzultace: Práce s ergoterapeutickou dokumentací, formulování cílů léčby. Rozbor činností zaměřených na rozsah pohybů a sílu svalovou. Testování úchopu, pomůcky pro úchop. Posuzování a nácvik soběstačnosti u jednotlivých typů postižení. Základy Bobath konceptu a dalších terapeutických metod. Samostudium: Podrobné studium základních modelů ergoterapie, zvl. Kanadský model výkonu zaměstnávání. Studium materiálů České asociace ergoterapeutů, internetových stránek mezinárodních ergoterapeutických organizací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s ergoterapeutickou odborností, její historií, teoretickými základy, přehledem znalostí a dovedností, které má ergoterapeut zvládnout a oblastmi a institucemi, kde se může ergoterapeut uplatnit.
Odborné znalosti: Student prokazuje hluboké znalosti v teoretických základech ergoterapie, běžných testů, včetně hodnocení prostředí, znalosti specifických problémů u jednotlivých typů klientů. Jsou seznámeni s užívanými technickými pomůckami. Odborné dovednosti: Studenti umí charakterizovat postavení ergoterapeuta ve zdravotnictví a sociálních službách, obsah jeho práce, situaci osob se zdravotním postižením ve společnosti. Jsou schopni orientace v teoretických základech ergoterapie, mají znalost běžných testů, včetně hodnocení prostředí, znalosti specifických problémů u jednotlivých typů klientů. Jsou seznámeni s užívanými technickými pomůckami. Obecné způsobilosti: Studenti zvládají praktické hodnocení soběstačnosti, základy probíraných terapeutických metod, výběr vhodné pomůcky, hodnocení prostředí a návrh na odstraňování bariér. Jsou schopni empatického postoje a přiměřené komunikace s klientem v závislosti na jeho zdravotním stavu a životní situaci, získat informací od klienta i z dokumentace.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

zápočet: aktivní účast na výuce. Prokázání odučených praktických dovedností. Vypracování dvou semestrálních prací. zkouška: ústní zkouška z tematických okruhů sylabu.
Doporučená literatura
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, s.r.o., 2006. ISBN 80-7257-730-5..
  • JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7..
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-2699-1..
  • PENDLETON H., M., SCHULTZ-KROHN W. PENDLETON H. M., SCHULTZ-KROHN W.: Perdetti's Occupational Therapy- Practice skills for physical dysfunction. Elsiver, l241 s., ISBN 918-0-323-33927-8. ISBN 918-0-323-33927-8.
  • TROMBLY LATHAM, C. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Williams + Wilkins, USA. 2007. 1432 s. ISBN 978-0781763126.. USA, 2007. ISBN 978-0781763126.
  • VODÁKOVÁ, J. a kol. Speciální a pracovní výchova a ergoterapie. 1.vyd. Praha: UK Praha, 2003. 90 s. ISBN 80-7290-113-3.. ISBN 80-7290-113-3.
  • VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
  • VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5.. 2005. ISBN 80-246-0708-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (K19) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (CZV 24) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní