Vyučující
|
-
Beranová Radka, Mgr. DiS.
-
Votava Jiří, doc. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. Práce s ergoterapeutickou dokumentací, formulování cílů léčby, kompenzační pomůcky 2. Posuzování a nácvik soběstačnosti u jednotlivých typů postižení, polohování, nácvik přesunů 3. Metody založené na neurofyziologickém podkladě - základní charakteristika, praktické ukázky Témata seminářů: Práce s ergoterapeutickou dokumentací, formulování cílů léčby. Základy Bobath konceptu a dalších terapeutických metod. Rozbor činností zaměřených na rozsah pohybů a sílu svalovou. Testování úchopu, pomůcky pro úchop. Posuzování a nácvik soběstačnosti u jednotlivých typů postižení. Samostudium: Podrobné studium základních modelů ergoterapie, zvl. Kanadský model výkonu zaměstnávání. Studium materiálů České asociace ergoterapeutů, internetových stránech mezinárodních ergoterapeutických organizací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s ergoterapeutickou odborností, její historií, teoretickými základy, přehledem znalostí a dovedností, které má ergoterapeut zvládnout a oblastmi a institucemi, kde se může ergoterapeut uplatnit.
Oborové znalosti: Studenti umí charakterizovat postavení ergoterapeuta ve zdravotnictví a socíálních službách, obsah jeho práce, situaci osob se zdravotním postižením ve společnosti. Jsou schopni orientace v teoretických základech ergoterapie, mají znalost běžných testů, včetně hodnocení prostředí, znalosti specifických problémů u jednotlivých typů klientů. Jsou seznámeni s užívanými technickými pomůckami. Oborové dovednosti: Studenti zvládají praktické hodnocení soběstačnosti, základy probíraných terapeutických metod, výběr vhodné pomůcky, hodnocení prostředí a návrh na odstraňování bariér. Jsou schopni empatického postoje a přiměřené komunikace s klientem v závislosti na jeho zdravotním stavu a životní situaci, získat informací od klienta i z dokumentace.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní, 80% účast na výuce, zpracování seminární práce dle požadavků, písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
HAGEDORN, R. Foundation for OT practice. Churchil Livingstone. London. 1997..
-
JANKOVSK , J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2.vyd.doplněné. Praha: Triton, 2006. 168 s. ISBN80-7254-730-5.
-
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7..
-
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-2472-699-1.
-
LIPPERTOVÁ-GRŰNEROVÁ, J. Neurorehabilitace.1. vyd. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
TROMBLY LATHAM, C. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Williams + Wilkins, USA. 2007. 1432 s. ISBN 978-0781763126.. USA, 2007. ISBN 978-0781763126.
-
VODÁKOVÁ, J a kol. Speciální a pracovní výchova a ergoterapie. 1.vyd. Praha: UK Praha, 2003. 90 s. ISBN 80-7290-113-3.
-
VOTAVA a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 168 str., skripta, Karolina, 2003.
-
VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. ISBN 80-246-0708-5.. 2005. ISBN 80-246-0708-5.
|