Témata přednášek: 1. konzultace: Logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností), surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením). Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením), psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením). Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením). Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD, ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s neparciálními nedostatky). Témata seminářů: 1. konzultace Praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa, surdopedie - kompenzační pomůcky. Tyflopedie - kompenzační pomůcky, psychopedie - sociální učení, alternativní komunikace. Hluchoslepota, alternativní a augmentativní komunikace. Samostudium: Úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, inkluze, poradenství - raná péče, SPC, legislativa). Etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování).
|
Předmět seznamuje studenty se základními poznatky z jednotlivých oborů speciální pedagogiky. Umožňuje studentům naplnit jeden ze základních předpokladů pro jejich budoucí profesi - péči o zdravotně a mentálně postižené. Učí rozvoji komunikace a poznávacích procesů.
Odborné znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti prokazují schopnost charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, schopnost popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení. Odborné dovednosti: Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe. Obecné způsobilost: Student je schopen orientovat se v platné legislativě vztahující se ke vzdělávání jedinců s různým typem postižení, je schopen doporučit kompenzační pomůcky, je schopen aplikovat získané znalosti a dovednosti do ostatních předmětů
|