Vyučující
|
-
Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: Výuka doplněna ukázkou testování konkrétních pacientů, videoukázkami z pacientů s kognitivními poruchami i praktickým vyzkoušením testů, samostatnými úkoly. 1. Kognitivní funkce - úvod do problematiky, postavení kognitivních funkcí v rámci vyšších korových funkcí, pojmy neurorehabilitace a neuroplasticita, role ergoterapeuta v rehabilitaci kognitivních funkcí. 2. Všeobecně pravidla a možnosti vyšetření kognitivních poruch v praxi ergoterapeuta. 3. Seznámení s problematikou jednotlivých funkčních systémů. Klasifikace, typy poruch a jejich projevy v praxi, možnosti vyšetření. 4. Orientace. 5. Pozornost + screeningové typy testů: Clock test, MMSE, Addenbrookský kognitivní test. 6. Paměťové funkce. 7. Praxie. Vizuo-spaciální funkce. 8. Myšlenkové operace. Exekutivní funkce. 9. Kognitivní rehabilitace v jednotlivých klinických stádiích nemoci (prodromální, manifestní, rozvinutá patogeneze a terminální stádium).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako praktický a navazuje na přednášky z předmětu Neurologie I, II a Teorie ergoterapie. Seznamuje s problematikou ergoterapie u jedinců s narušenými kognitivními funkcemi. Důraz je kladen na zvládnutí kvalitního vyšetření těchto jedinců a stanovení následné ergoterapeutické intervence.
Odborné znalosti: Student zná a aktivně používá odbornou terminologii vztahující se k dané problematice. Dále se orientuje v testech, které se k vyšetření kognitivních funkcí používají a umí jednotlivé kroky terapie. Odborné dovednosti: Student je schopen vyšetřit jedince s poruchou kognitivních funkcí, umí aktivně používat a vyhodnocovat testy, umí stanovit jednotlivé kroky terapie. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít různé typy testů (standardizovaných i nestandardizovaných - např. MMSE, ACE-R, Barthel Index, FIM, STROOP test atp.), které se specifikují na jednotlivé složky kognitivních funkcí. Na základě výsledků testů tak umí sestavit plán ergoterapie se zaměřením na výsledky testů, a je schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat v jen částečně známých souvislostech na základě rámcového zadání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: Aktivní účast na výuce, 75% úspěšnost zápočtového testu,
|
Doporučená literatura
|
-
BUŽGOVÁ, Radka et al. Základy paliativní péče v neurologii. První vydání. Praha: Galén, 2020. 287 s. ISBN 978-80-7492-502-3..
-
EDITED BY KENNETH M. HEILMAN a VALENSTEIN. Clinical neuropsychology. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, 2011. ISBN 9780195384871..
-
GAMON, D., a A. BRAGDON. Mozek a jak ho cvičit. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-803-6.. Portál, 2010.
-
INGRAM, J. Cesta za tajemstvím mozku: hořící dům. Ostrava: OLDAG, 1996. ISBN 80-85954-12-5.. 1996.
-
KIT, M. a A. BRANNAGAN. Jak provádět trénink kognitivních funkcí: praktická příručka pro každého. Praha: Cerebrum - Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2010. ISBN 9788090435735..
-
Koukolík, F. Lidský mozek: [funkční systémy, norma a poruchy]. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, c2012. ISBN 978-80-7262-771-4.. Praha, 2000.
-
Kulišťák, P. Neuropsychologie. 2., aktualiz. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-891-3.. 2003. ISBN 80-7178-554-7.
-
PREISS, M., a J. KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, 2009. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2738-7.. 2009.
-
PREISS, M. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 8071694436.. Praha: Grada, 1998.
-
Taylor, J.B. Můj okamžik prozření: příběh ženy, která přežila svou smrt. Praha: Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1474-9.. Grada, 2008.
-
UNSWORTH, C. Cognitive and perceptual dysfunction: a clinical reasoning approach to evaluation and intervention. Philadelphia: F.A. Davis, c1999. ISBN 978-0-8036-0399-8.. F. A. Davis Company, 2009.
|