Předmět: Rehabilitace kognitivních funkcí

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Rehabilitace kognitivních funkcí
Kód předmětu KE/RKFE5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů: Výuka doplněna podle časových možností ukázkou testů konkrétních pacientů, videoukázkami z pacientů s kognitivními poruchami i praktickým vyzkoušením testů, samostatnými úkoly. 1.Kognitivní funkce - úvod do problematiky, postavení kognitivních funkcí v rámci vyšších korových funkcí, pojmy neurorehabilitace a neuroplasticita, role ergoterapeuta v rehabilitaci kognitivních funkcí. 2.Všeobecně pravidla a možnosti vyšetření kognitivních poruch v praxi ergoterapeuta. 3.Seznámení s problematikou jednotlivých funkčních systémů. Klasifikace, typy poruch a jejich projevy v praxi, možnosti vyšetření. 4.Orientace. 5.Pozornost + screeningové typy testů: Clock test, MMSE, Addenbrookský kognitivní test. 6.Paměťové funkce. 7.Praxie. 8.Vizuo-spaciální funkce. 9.Myšlenkové operace. 10.Exekutivní funkce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako praktický a navazuje na přednášky z předmětu Neurologie I, II a Teorie ergoterapie. Seznamuje s problematikou ergoterapie u jedinců s narušenými kognitivními funkcemi. Důraz je kladen na zvládnutí kvalitního vyšetření těchto jedinců a stanovení následné ergoterapeutické intervence.
Oborové znalosti: Student zná a aktivně používá odbornou terminologii vztahující se k dané problematice. Dále se orientuje v testech, které se k vyšetření kognitivních funkcí používají a umí jednotlivé kroky terapie. Oborové dovednosti: Student je schopen vyšetřit jedince s poruchou kognitivních funkcí, umí aktivně používat a vyhodnocovat testy, umí stanovit jednotlivé kroky terapie.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Písemné zpracování kasuistiky. Aktivní 80% účast na výuce seminářů.
Doporučená literatura
  • BERAN, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Jinočany: H&H., 1996. 1992. ISBN 80-85467-43-7.
  • BOLTEOVÁ TAYLOROVÁ, J. Můj okamžik prozření. Ikar, 2010.
  • GAMON, D., a A. BRAGDON. Mozek a jak ho cvičit. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-803-6.. Portál, 2010.
  • HALLOWELL, E. Poruchy pozornosti v dětství i dospělosti.1.vyd. Praha: Návrat domů, 2007. 306 s.. 2007. ISBN 978-80-7255-154-5.
  • HEILMAN, K., a E. VALENSTEIN. Clinical Neuropsychology. Oxford University Press, 2012.
  • HORT, K. Paměť a její poruchy: paměť z hlediska neurovědního a klinického. 1.vyd. Praha: Maxdorf, 2007. 422 s. ISBN 978-80-7345-004-5. 2007. ISBN 978-80-7345-004-5.
  • INGRAM, J. Cesta za tajemstvím mozku: hořící dům. Ostrava: OLDAG, 1996. ISBN 80-85954-12-5.. 1996.
  • IVYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. Psych. nakl. Praha. 1992.
  • Jak provádět trénink kognitivních funkcí. Trénování paměti a poznávacích schopností. 2009.
  • Koukolník, F. Lidský mozek. Praha, Portál, 2002.
  • Kulišťák, P. Neuropsychologie. 2., aktualiz. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-891-3.. 2003. ISBN 80-7178-554-7.
  • MALIA, K., a A. BRANNAGAN. Jak provádět trénink kognitivních funkcí: praktická příručka pro každého. Cerebrum, 2010. ISBN 80-904357-3-5. 2010.
  • PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis: Mosby, 876 s.. 1996. ISBN 0-397-55192-4.
  • PREISS, M., a J. KŘIVOHLAVÝ. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, 2009. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2738-7.. 2009.
  • PREISS, M. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada Publishing, 1998..
  • Rektor, I., a kol. Centrální poruchy hybnosti v praxi-movement disorders. 1.vyd. Praha: Triton, 2003. 196 s.. ISBN 80-7254-418-7.
  • STAUB, G. Cvičíme paměť.1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. 100s. ISBN 978-80-251-1539-8. 2007. ISBN 978-80-251-1539-8.
  • UNSWORTH, C. Cognitive and perceptual dysfunction: a clinical reasoning approach to evaluation and intervention. Philadelphia: F.A. Davis, c1999. ISBN 978-0-8036-0399-8.. F. A. Davis Company, 2009.
  • WILSON, B. Rehabilitation of Memory. Guildford Press. London. 1987.
  • ZOLTÁN, B. Vision, perception end cognition.3.edition Slack Inc.. 1996. ISBN 1-55642-265-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr