Předmět: Rehabilitace kognitivních funkcí

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Rehabilitace kognitivních funkcí
Kód předmětu KE/REK5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Funkční systém orientace, testování, funkční systém pozornosti, vyšetření. Neglect syndrom, testování. Poruchy paměti, testování paměti. Praxie-poruchy, vyšetření. Exekutivní funkce, poruchy. Zranění mozku-poruchy mozkové výkonnosti. Témata seminářů: 1. konzultace: Výběr vhodných testů pro konkrétní kasuistiky. Vyšetření pacienta po zranění mozku, navržení metod pro cvičení koncentrace a pozornosti. 2. konzultace: Trénink porušených neuropsychologických schopností. Využití počítače pro cvičení mozkové výkonnosti, vytváření náplně volného času.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět úzce navazuje na výuku přemětu ergoterapie v neurologii, psychologie a psychiatrie. Předkládá možnosti terapie kognitivních poruch při různých postiženích. Studenti se seznámí s testováním a terapeutickými metodami, které se aplikují při poruchách koncentrace, pozornosti, logického myšlení.
Oborové znalosti: Studenti umí definovat kognitivní funkce. Umí popsat postup při vyšetření. Oborové dovednosti: Na základě vyšetření kognitivních funkcí je student schopen stanovit plán rozvoje porušených schopností.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce. Vytvoření přehledu testů, ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • BERAN, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi.H&H. Praha: 1992.
  • HALLOWELL, E. Poruchy pozornosti v dětství i dospělosti.1.vyd. Praha: Návrat domů, 2007. 306 s.. 2007. ISBN 978-80-7255-154-5.
  • HOLMEROVÁ, I. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Gerontologické centrum, 2007 ISBN 80-254-0177-4.
  • HORT, K. Paměť a její poruchy: paměť z hlediska neurovědního a klinického. 1.vyd. Praha: Maxdorf, 2007. 422 s. ISBN 978-80-7345-004-5. 2007. ISBN 978-80-7345-004-5.
  • KOLÁŘ,P. et al. Rehabilitace v klinické praxi.1.vyd.Praha: Galén,s.r.o.,2009.713s.ISBN 978 - 80 - 7262 -657 - 1.
  • Kulišťák, P. Neuropsychologie. 2., aktualiz. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-891-3.. 2003. ISBN 80-7178-554-7.
  • MALIA, K., a A. BRANNAGAN. Jak provádět trénink kognitivních funkcí: praktická příručka pro každého. Cerebrum, 2010. ISBN 80-904357-3-5. 2010.
  • MALIA, K.;BRANNAGAN, A. Jakprováděttréninkkognitivníchfunkcí: praktická příručka pro každého. CEREBRUM, 2010. ISBN: 80-904357-3-5.
  • PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis: Mosby, 1996. 876 s. ISBN 0-8151-6812-8.
  • PFEIFFER J. a kol. Koordinovaná rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014. ISBN 978-80-7394-461-2.. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-7735-5.
  • REKTOR, I. a kol. Centrální poruchy hybnosti v praxi-movement disorders. 1.vyd. Praha: Triton, 2003. 196 s. ISBN 80-7254-418-7.
  • STAUB, G. Cvičíme paměť.1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. 100s. ISBN 978-80-251-1539-8. 2007. ISBN 978-80-251-1539-8.
  • WILSON, B. Rehabilitation of Memory. Guildford Press. London. 1987.
  • ZOLTÁN, B. Vision, perception end cognition.3.edition Slack Inc.. 1996. ISBN 1-55642-265-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr