Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata cvičení: 1.Integrovaný záchranný systém, krizový management, medicína katastrof, legislativa. 2.Organizace přednemocniční neodkladné péče. Obecné zásady a postupy poskytování první pomoci, algoritmus neodkladné resuscitace u dospělého a dítěte a novorozence. 3.Poranění hlavy. Bezvědomí. Dušení. Anafylaktický šok. 4.Poranění páteře, kloubů a kostí. Poranění zvířetem, hmyzem 5.Poranění hrudníku a břicha. Krvácení. Šok. 6.Účinky tepla a chladu na lidský organismus. Poleptání. Poranění elektrickým proudem. 7.První pomoc při náhlých interních stavech. 8.Obvazová technika, ošetřování ran, stavění krvácení. 9.Imobilizační techniky. Polohy zraněného. Transport. 10.Crass syndrom. Blast syndrom. Otravy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako praktický a je součástí skupiny předmětů, které vycházejí z klinické praxe. Studenti si osvojí znalosti, dovednosti a zásady pro poskytování laické a předlékařské první pomoci u akutních a zdraví ohrožujících stavů, které vznikly v důsledku úrazu, anebo náhlým zhoršením nemoci. Studenti jsou seznámeni s klinickými stavy, které bezprostředně ohrožují život člověka, včetně specifických postupů, které vedou k jeho záchraně. Součástí předmětu jsou poznatky o právní a organizační problematice poskytování první pomoci, o organizaci medicíny katastrof, neodkladné péče a krizového managementu.
Odborné znalosti: Student umí popsat zásady poskytování první pomoci a neodkladné přednemocniční péče, popsat součinnost a úkoly jednotlivých složek integrovaného záchranného systému, vyjmenovat a definovat kvantitativní a kvalitativní změny vědomí, dýchání a krevního oběhu v závislosti na vyvolávající příčině, vyjmenovat a popsat jednotlivé život ohrožující stavy a náhlé příhody, definovat stupně a rozsah poškození organismu způsobené účinkem tepla, chladu a elektrickým proudem Odborné dovednosti: Student prokazuje schopnost posoudit situaci a provést základní vyšetření zraněného, zkontrolovat základní životní funkce zraněného, rozpoznat příznaky, které signalizují vážnou poruchu zdraví, rozpoznat symptomy různých vnitřních poranění, provést kardiopulnonální resuscitaci podle nejnovějších doporučených postupů, obvazovou techniku k ošetření ran a stavění krvácení, imobilizační techniky při poranění kloubů a kostí, postiženého uvést do potřebné polohy a připravit ho k transportu, rozpoznat příznaky nastupujícího šoku a provést protišoková opatření. Obecné způsobilosti: Student je schopen poskytnout první pomoc při úrazech a akutních stavech, jež ohrožují zdraví či život. Umí provést kardiopulmonální resuscitaci a ví, jak používat AED.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: 100% účast na Odborné souvislé praxi I. Písemné zpracování kineziologického rozboru dle zadání vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
BYDŽOVSKÝ, Jan. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 117 s. ISBN 978-80-247-2334-1..
-
Kelnarová, J. et al. První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. 2. přeprac. ad opl. vyd. Praha: Grada, 2012. 100 s. ISBN 978-80-247-4199-4.. Praha, 2012.
-
Kelnarová, J. et al. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. 180 s. ISBN 978-80-247-4200-7.. Praha, 2007.
-
KLEMENTA, B. aj. Resuscitace ve světle nových guidelines. Olomouc: Solen, 2011. 61 s. ISBN 978-80-87327-79-1.. Olomouc: Solen,, 2011. ISBN 978-80-87327-79-1.
-
LEJSEK, Jan a kol. První pomoc. Praha: Karolinum, 2013. 271 s. ISBN 978-80-246-2090-9.. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2090-9.
-
MALÁ, L. a D. PEŘAN. První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-693-2..
-
PETRŽELA, M. 2016. První pomoc pro každého. 2.vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5556-4..
|