Předmět: Neurologie I

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Neurologie I
Kód předmětu KE/NEE15
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vachová Marta, MUDr.
  • Beranová Radka, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Úvod do neurologie (26.9.2016) - Základní anatomie NS, histologie, fyziologie. Pozitivní a negativní příznaky. - Základy neurologické diagnostiky a vyšetření. - Pomocné vyšetřovací metody - RTG, SONO, CT, MRI, AG, PMG. - Elektrofyziologie - EEG, EvP, EMG. 2. Motorický systém - kortikospinální dráha, motorická jednotka. (3.10.2016) - Spinální regulační okruh, alfa a gama systém. - Syndrom periferního a centrálního motoneuronu. - Terminologie postižení. Senzitivní systém - senzitivní dráhy, terminologie poruch čití a jejich sy. (10.10.2016) - Asociovaná a disociovaná porucha čití - Vnímání bolesti a jeho poruchy. 3. Extrapyramidový systém - anatomie, dráhy a jejich mediátory. (17.10.2016) - Hypertonicko-hypokinetický syndrom (parkinsonismus). - Hypotonicko-hyperkinetický sy. (dystonie a dyskinezy). - Třesy. Mozeček - paleo a neocerebellární syndrom, poruchy. Vestibulární sy. 4. Syndromy mozkových hemisfer - F, C, P, O sy (24.10.2016) - sy. corpus callosum, capsulae internae,thalamický sy. - Organický psychosyndrom. Demence. Kmenové alternující syndromy - Decerebrace, dekortikace. - Poruchy vědomí, kmenové reflexy. - Poruchy symbolických funkcí - afázie, araxie, agnózie. Dominance hemisfér. 5. Míšní syndromy - vertebromedulární topografie, míšní dráhy, řízení (31.10.2016) mikce a její poruchy. Dermatomy, myotomy. Transverzální léze míchy, sy. kaudy, Brown-Sequardův sy., zadní a postranní provazce. 6. Autonomní systém a jeho dysfunkce. (7.11.2016) Syndrom nitrolební hypotenze a hypertenze (konusové příznaky). - Expanzivní procesy nitrolební, edem mozku. - Likvor a poruchy jeho cirkulace, hydrocefalus. Meningeální syndrom. 7. Hlavové nervy. (14.11.2016) anotomie, fyziologie, poruchy Samostudium: Anatomie nervového systému. Neurologické vyšetření - praktika. Témata seminářů: 1. Vyšetření reflexů - hlavové nervy, myotatické reflexy, exteroreceptivní reflexy kožní, elementární reflexy posturální 2. Vyšetření pyramidových jevů iritačních (spastických) a zánikových na HKK a DKK 3. Terapie metodou sestry Kenny u parézy n. medianus, n. ulnaris a n. radialis 4.Terapie metodou sestry Kenny u parézy n. femoralis, n. tibialis a n. peroneus 5. Vyšetření mimických svalů u parézy n. facialis a terapie metodou sestry Kenny 6. Vyšetření mozečku a extrapyramidového systému 7. Vyšetření čití - povrchové a hluboké 8. Vyšetření stoje a chůze z neurologického hlediska 9. Opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický, vychází ze základů anatomie a fyziologie nervového systému. Tyto znalosti jsou podmínkou pro absolvování výuky klinického předmětu. Seznamuje studenty s podstatou jednotlivých funkčních neurologických systémů a typy jejich poruch. Poskytuje základní poznatky o příčinách, diagnostice, léčbě a prevenci onemocnění nervové soustavy. Cílem předmětu je pochopení činnosti nervového systému včetně speciálních vyšetření v neurologii, jež jsou podmínkou pro aplikaci konceptů a metod fyzioterapie na neurofyziologickém podkladě.
Oborové znalosti: Student umí popsat základní mechanismy vzniku neurologických poruch, orientuje se v odborné terminologii. Umí vysvětlit podstatu poruch motorického, senzitivního, extrapyramidového systému, míšních syndromů, dysfunkce autonomního systému, syndromu nitrolební hypertenze, meningeálního syndromu. Oborové dovednosti: Student se umí orientovat v problematice obecné neurologie, umí aplikovat získané znalosti do fyzioterapeutických konceptů, metod a postupů, které využívají ve své aplikaci i diagnostice neurofyziologický podklad.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.
KE/FZE5

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

80% úspěšnost ve všech průběžných testech na jednotlivých hodinách (min 5/7) 75% úspěšnost v závěrečném testu z obecné neurologie Ústní zkouška z probrané látky při nesplnění některého z předchozích kriterií. aktivní 80% účast na seminářích, průběžné a závěrečné prokázání praktických dovedností
Doporučená literatura
  • AMBLER, Z. Neurologie. Učebnice pro studenty lékařských fakult. Universita Karlova. Praha, 1999.
  • AMBLER, Z. Učebnice pro studenty lékařských fakult. Universita Karlova.. 1999. ISBN 80-7066-376-6.
  • BHANDARI, P. S., et al. Management strategy in post traumatic brachial plexus injuries. The Indian Journal of Neurotrauma. 2012, 9 (1), s. 19-29. ISSN 0973-0508. . The Indian Journal of Neurotrauma, 2012.
  • DROSTE, C. Vademecum lékaře. 1. vyd. Praha: Sci. Medica, 1992. 19 s. ISBN 80-85526-04-2.. 1992.
  • FERRANTE, M. A. Brachial plexopathies: Classification, causes, and consequences. Muscle & Nerve, 2004, 30 (5) s. 547-568, ISSN 0148.. Muscle & Nerve, 2004.
  • GILBERT, A. Brachial plexus injuries. London: Martin Dunitz, 2001. ISBN 02-032-1640-7.. London: Martin Dunitz, 2001. ISBN 02-032-1640-7.
  • HANINEC, P. , R. KAISER. Operační léčba poranění plexus brachialis. Česká a Slovenská Neurologie a Neurochirurgie. 2011, 74 (6), s. 619-630. ISSN 12107859..
  • JANDA,V., KRAUS, J. Neurologie pro rehabilitační pracovníky.2.vyd. Praha: Avicenum, 232. 1987.
  • KÁŠ, S. a kol. Neurologie pro praktické lékaře. Praha: Scientia Medica, 1999.. 1995.
  • KÁŠ, S. a kol.:. Neurologie pro praktické lékaře.. Scientia Medica, Praha, 1999.
  • KOL. AUTORŮ. Učebnice obecné neurologie. Brno: LFMU, 2003. ISBN 80-210-3309-6.
  • KOMÁREK, V., A. ZUMROVÁ et al. Dětská neurologie - vybrané kapitoly. Galén, Praha 2008.. Galén, Praha, 2008.
  • LENSKÝ, P. Roztroušená skleróza mozkomíšní. 1. vyd. Praha: Unie edice Roska, svazek 1, 1996. 15 s..
  • LENSKÝ, P. Roztroušená skleróza mozkomíšní.1.vyd. Praha: Unie edice Roska, svazek 1, 1996.15 s..
  • LIPPERTOVÁ-GRÚNEROVÁ, M. Neurorehabilitace. Praha: Galén, 2005. 350 s. ISBN 8072623176.. 2005. ISBN 8072623176.
  • OPAVSKÝ, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. UP, Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0625-X. 2003.
  • PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci: Praha: Grada Publishing, 2007. 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5.. ISBN 978- 80-247-1135-.
  • RIDZOŇ, P. Traumata brachiálního plexu a jeho větví. Neurologie pro praxi. 2008, 9 (1), s. 9-13. ISSN 1803-528.. Neurologie pro praxi, 2008.
  • RŮŽIČKA, E. Parkinsonova nemoc.1.vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 69 s. ISBN 80-85121-19-8. 1998.
  • SEIDL, Z. a J. OBENBERGER. Neurologie pro studium i praxi. Praha: Grada Publishing, 2004. 364 s., ISBN 80-247-0623-7.. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2733-2.
  • SEIDL, Z., OBENBERGER, J. Neurologie pro studium i praxi. Praha: Grada Publishing, 2004, 364 s.. 2004. ISBN 80-247-0623-7.
  • TICHÝ, J. Neurologie.1.vyd. Praha: Karolinum, 322 s. ISBN 80-7184-492-6. 1997.
  • TYRLÍKOVÁ, I., M. BAREŠ. Neurologie pro ne lékařské obory. 2. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. 305 s. ISBN 978-807-0135-402. . Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. ISBN 978-807-0135-402.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr