Vyučující
|
-
Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
-
Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. konzultace: Základní pojmy (průzkum / výzkum, výzkum základní / aplikovaný, kvalitativní / kvantitativní, pokus / šetření). Kvalitativní výzkum - vybrané metody (kazuistika, interview). Získávání dat (populace / výběr, identifikátory a statistické veličiny, dotazníky - typy položek, pilotní šetření). Elementární deskripce dat (problematika četností včetně multiple responses, kontingenční tabulka, modus, medián, průměr, směrodatná odchylka, box-plot). Kvantitativní výzkum - analytický princip (vědecká a statistická hypotéza, t-test, test chí-kvadrát, model regresní přímky). Témata seminářů: 1. konzultace: Práce s e-katalogem knihovny UJEP, s databází MEDVIK a e-katalogem knihovny Krajské zdravotní, a.s. Práce s databázemi Web of Science, SCOPUS, NursingOvid. Práce s databází ÚZIS. MS-Office Excel (graf časové řady). MS-Office Excel (modus, medián, průměr, směrodatná odchylka, četnosti, kontingenční tabulka). MS-Office Excel (příkazy TTEST, CHITEST, INTERCEPT, SLOPE). Samostudium: Studenti se prostřednictvím studijní opory a s využitím odborné literatury seznámí s vybranými etickými aspekty výzkumu, konkrétně s problematikou informovaného souhlasu, autorského zákona a citačních norem. Dále se seznámí se zásadami publikování (vysvětlení pojmů rešerše, ISBN a ISSN, recenzní řízení, impakt faktor). Studenti shlédnou informační videa o výzkumu, realizovaném v laboratořích na FZS.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět pokrývá problematiku vědecké práce od vymezení problému, volby adekvátní metody, rešeršní činnosti a vytvoření dotazníků až po vybrané možnosti statistického zpracování získaných informací a zásady jejich publikace. Cílem předmětu je především poskytnout studentům praktický návod, jak postupovat při zpracování bakalářské práce, včetně podání informací o možnosti zapojit se při tom do výzkumu realizovaného na fakultě.
Odborné znalosti: Studenti znají zásady vědecké práce ve všech jejích fázích, tedy od plánování přes provedení až po publikování výsledků, dále znají také související etické a citační normy. Odborné dovednosti: Studenti umějí provést rešerši, získat a pomocí elementárních statistických metod počítačově zpracovat data. Obecné způsobilosti: Studenti chápou význam vědecké práce pro svůj obor, jsou schopni zásady vědecké práce ve svém oboru adekvátně aplikovat.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
zápočet: zpracování seminární práce dle zadání vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
www.medvik.cz/bmc.
-
www.scopus.com.
-
Havel, Z., Cihlář, D. Vybrané neparametrické statistické postupy v antropomotorice. Ústí n. L.: UJEP, 2011. 49 s. ISBN 978-80-7414-402-8.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta., 2011.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6. Praha, 2005.
-
HRACH, K. Základy biostatistiky s využitím Excelu. Ústí n. L.: UJEP, 48 s. ISBN 978-80-7414-398-4.. ISBN 978-80-7414-398-4.
-
JELÍNEK, M., et al. Jak psát závěrečné práce na FZS UJEP. Ústí n. L.: UJEP. 2016. 36 s.. Ústí n. L., 2015.
-
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Vyd. 1. Praha: Grada. 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5.. ISBN 978-80-247-3920-5.
-
ZVÁROVÁ, J.. Základy statistiky pro biomedicínské obory. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3416-6.. 1999.
|