Předmět: Muzikoterapie

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Muzikoterapie
Kód předmětu KE/MUEK9
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beranová Radka, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Předmět a úkol muzikoterapie 2. Hudební hry 3. Praktická cvičení (tvorba hudby) 4. Praktická cvičení (poslech hudby) 5. Praktické cvičení (přechod na hudbu) 6. Relaxace 7. Identifikace diagnózy a vhodné muzikoterapie 8. Expresivní hudba 9. Konečné vyhodnocení témat

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako praktický, probíhá zážitkovou formou. Studenti získají znalosti v základní terminologii tohoto oboru. Naučí se techniky, které účinně pomáhají při nejrůznějších problémech a potížích u různých diagnóz v ergoterapii. Cílem předmětu je naučit studenty správnou indikaci muzikoterapeutické léčby a získat obecné znalosti a důležitá fakta o muzikoterapii pro zdravotní léčbu a vzdělávací cíle v praxi.
Získané způsobilosti: Student je schopen posoudit silné a slabé stránky a potřeby každého klienta a naučí se indikovat muzikoterapeutickou léčbu včetně vytváření zpěvu, pohybu anebo poslechu hudby. Umí, za využití muzikoterapie, poskytovat cesty pro komunikaci, které mohou být užitečné pro ty, kteří se obtížně vyjadřují slovy. Student zvládá muzikoterapeutické techniky, které umí použít a účinně tak pomáhat klientům s různými diagnózami. Vyučovací metody: Aktivizující (hudební hry, tvorba, poslech hudby) Hodnotící metody: Analýza výkonů studenta
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní 80 % účast na výuce, ověření získaných praktických dovedností
Doporučená literatura
  • BENČÍKOVÁ, M. Muzikoterapie a specifické poruchy učení.. Pedagogika, 2011. ISBN 978-80-247-35207-.
  • Gerlichová, M. Muzikoterapie v praxi, příběhy muzikoterapeutických cest. 2.vyd. Praha: Grada, 2021. 168 s. ISBN 978-80-271-4039-8..
  • KANTOR, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4358-4.
  • KANTOR, J., M. LIPSKÝ, WEBER, J. a kol. Základy Muzikoterapie. Psyché, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9..
  • LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.. Praha: Gloria., 1997. ISBN 80-901834-4-1.
  • MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. 1.vyd. Brno: Nakladatelství Lidové Noviny, 2000.611 s. ISBN80-7106-238-3.
  • MORENO, J. Rozehrát svou vnitřní hudbu: muzikoterapie a psychodrama. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.. Praha: Portál., 1998. ISBN 80-7178-264-5.
  • Vysloužil, J. Hudební slovník pro každého I, II. 1.vyd. Vizovice: Lípa, 350 s. ISBN 80-901199-0-5. 1995..
  • ZELEIOVÁ, J. Muzikoterapie: Východiska, koncepty, principy a praktické aplikace. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (CZV 24) Kategorie: Zdravotnictví - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Ergoterapie (K19) Kategorie: Zdravotnictví - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní