Vyučující
|
-
Havel Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
-
Hrach Karel, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů: 1. Opakování základních znalostí z oboru IT: Informace a její jednotky, HW a SW, zásady práce na internetu. 2. E-learning: Funkce a typy e-learningového systému, přístup k e-learningu na fakultě (Moodle) resp. na jiných fakultách s podobným zaměřením (MEFANET). 3. MS-Office pro pokročilé: Kopie formátů, využití Ctrl+H při náhradách. 4. PowerPoint (přechody snímků, využití animací). 5. Word: Dělení dokumentu na oddíly a odlišné typy číslování stran v oddílech. 6. Word: Nadpisy a generování obsahu, citace a generování přehledu literatury. 7. Excel: Formáty buněk (číselný tvar s E), automatické dovyplnění posloupnosti, použití ukotvení příček, kopírování pomocí symbolu zámku, vícekriteriální třídění dat. 8. Excel: Funkce = suma, = četnosti, vybrané textové a logické funkce. 9. Excel: Graf sloupcový, kruhový, spojnicový, bodový a úpravy grafů - změny měřítka, změny popisu os. 10. Obecné principy a trendy E-health, principy a příklady využití telemedicíny, EHR (EPR) - electronic health (patient) record, jeho standardy. 11. IS ve zdravotnictví a v nemocnicích (funkce, ukázky), Ústav zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) - národní zdravotní registry, DPS ukazatele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět plní dva hlavní cíle. Prvním je zajistit, aby studenti po jeho absolvování byli schopni technicky zvládnout všechny úkoly spojené s přípravou bakalářské práce. Druhým cílem je seznámit studenty s možnostmi využití informačních systémů (IS) ve zdravotnictví.
Oborové znalosti: Studenti se seznámí s moderními možnostmi využívání IS (informačních technologií obecně) v oblasti zdravotní a sociální péče. Budou ovládat základní pojmy spojené s problematikou e-health a telemedicíny. Oborové dovednosti: Studenti jsou schopni využívat na pokročilé úrovni výpočetní techniku v běžně dostupných počítačových aplikacích. Dokážou získat informace z veřejně dostupných internetových systémů.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Základním předpokladem je splnění docházky (min. 80% účast na přímé výuce). Dalším předpokladem je aktivní práce (kontrola vypracování průběžně zadávaných úkolů s využitím e-learningového prostředí Moodle).
|
Doporučená literatura
|
-
Generátor citací. Dostupné z: http://generator.citace.com/.
-
Ukazatele DPS. ÚZIS. Dostupné z: http://www.uzis.cz/cz/dps/uvod.html.
-
HRACH, K. Základy biostatistiky s využitím Excelu. Ústí n. L.: UJEP, 48 s. ISBN 978-80-7414-398-4.. ISBN 978-80-7414-398-4.
-
JELÍNEK, M., et al. Jak psát závěrečné práce na FZS UJEP. Ústí n. L.: UJEP. 2016. 36 s.. Ústí n. L., 2015.
-
JONES, D. Jak využívat internet.1.vyd.:Soft Press, Praha 2001. 398 s.. ISBN 80-86497-12-7.
-
KLIMEŠ, C., et al. Informatika. Nitra: Enigma, 2008, 460 s., ISBN 978-80-89132-71-3.. Nitra: Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-71-3.
-
MUNZ, J. Informační technologie ve zdravotnictví: informační systémy. Praha: ČVUT, 2011, 304 s., ISBN 978-80-01-04720-0. Praha: ČVUT, 2011. ISBN 978-80-01-04720-0.
-
Špunda M. a kol. Zdravotnická informatika, Karolinum. 2007.
-
VONDRÁČEK, L., LUDVÍK M., NOVÁKOVÁ J. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha : Grada, 2003, 72 s.. ISBN 80-247-0704-7.
|