Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, navazuje na úvodní kapitoly v ergoterapii a přednášky z psychologie a speciální pedagogiky. Studenti získají znalosti o využití ergoterapie v tomto oboru a možnostech činností cíleně zvolených se zřetelem na aspekty fyzické i psychické. Je zdůrazněna komplexnost léčby a spolupráce s rodinou a školou.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v oblasti ergoterapie u klientů se smyslovým postižením. Prokazuje znalosti jednotlivých terapeutických postupů, terapií a metodik. Prokazuje široké znalosti podstaty realizace krátkodobého a dlouhodobého plánu u klientů dle typu a stupně smyslového postižení. Prokazuje znalosti o úrovni znalostí a dovedností klientů v oblasti kognitivní, gnostické, exekutivní, ADL, IADL dle typu a stupně jejich postižení. Prokazuje znalosti jednotlivých institucí věnujících se podpoře klientů se smyslovým postižením. Odborné dovednosti: Student se umí orientovat v kompenzačních pomůckách pro sluchové i zrakové postižení, umí stanovit krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán adekvátně typu a stupni postižení klienta s ohledem na jeho věk. Obecné způsobilosti: Student je schopen provést komplexní ergoterapeutické vyšetření u klienta se smyslovým postižením zaměřeným na úroveň kognitivních, gnostických, exekutivních funkcí, ADL, IADL, je schopen stanovit a provést krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán adekvátně typu a stupni postižení klienta s ohledem na jeho věk.
|
-
Langer, J. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3702-6.. Rožnov pod Radhoštěm, 1997.
-
LUDÍKOVÁ, L. a D. FINKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3697-5.. ISBN 978-80-244-3697-5.
-
LUDÍKOVÁ, L. a D. FINKOVÁ. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
-
RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Vybrané texty ze speciální pedagogiky I: východiska pro speciální pedagogiku a rehabilitaci osob se zrakovým postižením. 1. vyd.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-099-3.
-
SKÁKALOVÁ, T. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.. Praha: Portál, 2010.
-
ŠIKL, Radovan. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3029-5..
-
ŠTĚRBOVÁ, D. Hluchoslepota. Lidé s ní a kolem ní. 2. vyd.. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1433-3.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. Praha: UK..
|