Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, navazuje na úvodní kapitoly v ergoterapii a přednášky z psychologie a speciální pedagogiky. Studenti získají znalosti o využití ergoterapie v tomto oboru a možnostech činností cíleně zvolených se zřetelem na aspekty fyzické i psychické. Je zdůrazněna komplexnost léčby a spolupráce s rodinou a školou.
Oborové znalosti: Student umí definovat základní problematiku vybraných cílových skupin - osob se zrakovým, sluchovým, kombinovaným postižením. Student dokáže popsat specifika jednotlivých cílových skupin uživatelů. Student zná kompenzační pomůcky, umí popsat v širším kontextu sociálně - zdravotní služby pro dané uživatele. Student zná zásady zpracování ergoterapeutické dokumentace. Oborové dovednosti: Student rozumí problematice postižení jednotlivých cílových skupin, dokáže definovat důsledky postižení konkrétního uživatele a tyto znalosti využívá v procesu ergoterapie. Student dokáže pracovat s kompenzačními pomůckami, má informace o možnosti jejich získávání, případně dokáže uživatele informovat o kontaktním sociálním pracovníkovi. Student umí vytvořit individuální plán v procesu ergoterapie a umí dále vést dokumentaci, přičemž využívá dokumentace odborné, rozumí jí a dokáže ji vyhodnotit. Student dokáže připravit jednoduché pomůcky pro efektivní proces ergoterapie.
|
-
BYTEŠNÍKOVÁ, I. a kol. Logopedie + surdopedie. 1.vyd. Brno: Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
-
HITNAUSOVÁ, M. Účast rodičů a pedagogů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením.1.vyd. Praha: Institut pedagogicko psychologického poradenství,. 1999.
-
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s.. 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
JESENSKÝ J. a kol. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha, 2007. ISBN 978-80-86723-49-5.
-
JESENSKÝ, J. Komprehenzivní tyflopedie . II.díl. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. 103s. ISBN 80-7041-555-X.. 2003. ISBN 80-7041-555-X.
-
JESENSKÝ J. Základy komprehensivní speciální pedagogiky.. Hradec Králové, 2000. ISBN ISBN 80-7041- 196.
-
KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. BALT-EAST Praha, 2003. 67 s. ISBN 80-86383-17-2.. 2003. ISBN 80-86383-17-2.
-
PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis, Mosby, 1996. 876 s.ISBN 0-8151-6812-8.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. 1. vyd. Praha, Česká unie neslyšících, 165 s.. 1995.
-
ŠÁNDOROVÁ, Z. Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie: učební text pro studující speciální pedagogiky. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003.81s.. ISBN 80-7041-605-X.
-
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče.. Praha: Portál, 2001.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: PAIDO, 1999.
-
VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005 207 s. ISBN 80-246-0708-5.
|