Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata cvičení: 1. Úvod do předmětu - zásady při práci s dětským klientem s ohledem na aktuální věk klienta. Vývoj dětské hry, specifika dětské hry u jedinců s postižením. 2. Vývoj dětské kresby - možnosti využití v ergodiagnostice. Testování v ergoterapii u dětských klientů 3. Metodiky a koncepty využívané v dětské ergoterapii- Orofaciální terapie,? 4. Metodiky a koncepty využívané v dětské ergoterapii - Senzorická integrace, Neurovývojová stimulace, ? 5. Ergoterapeutická diagnostika dítěte v raném a předškolním věku dle typu onemocnění - využití testů, ergoterapeutická intervence u dítěte v raném a předškolním věku dle typu onemocnění. 6. Ergoterapeutická diagnostika dítěte v e školním a dospívajícím věku dle typu onemocnění - využití testů, ergoterapeutická intervence u dítěte v e školním a dospívajícím věku dle typu onemocnění. 7. Ergoterapie u dítěte s mozkovou obrnou - specifika, léčebné cíle, metody a prostředky. 8. Kompenzační pomůcky pro sebeobsluhu, lokomoci v dětském věku. 9. Práce ve skupině- rozbory kasuistik, návrhy terapie dle diagnóz.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako praktický a navazuje na přednášky z Pediatrie, Psychologie a Teorie ergoterapie. Seznamuje s problematikou ergoterapie u dětí v podmínkách nemocnic, léčebných ústavů, lázní a speciálních mateřských a základních škol. Součástí výuky je praktické seznámení s jednotlivými terapeutickými technikami, terapiemi a koncepty využívanými v egoterapii u dětských klientů.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v oblasti ergoterapie v pediatrii. Prokazuje znalosti jednotlivých terapeutických postupů, terapií a metodik, porozumění možnostem a podmínkám využití ergoterapie v indikační oblasti pediatrie, prokazuje znalosti vývojových milníků dětského věku. Prokazuje široké znalosti podstaty realizace krátkodobého a dlouhodobého plánu v uvedené indikační oblasti. Prokazuje orientaci v rozdílech využití ergoterapie v jednotlivých typech dětských zařízení. Odborné dovednosti: Student umí použít základní principy vývoje hrubé, jemné motoriky a grafomotoriky, prvky Orofaciální terapie a Teorie senzorické integrace, umí provést základní vyšetření hrubé, jemné motoriky, oromotoriky a grafomotoriky u dětských klientů přiměřeně jejich věku. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít základní prvky Orofaciální terapie a Teorie senzorické integrace, je schopen provést základní vyšetření hrubé, jemné motoriky, oromotoriky a grafomotoriky u dětských klientů přiměřeně jejich věku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: aktivní 80% účast na výuce, průběžné prokázání praktických dovedností, seminární práce dle požadavků a pasivní účast na neurovývojové stimulaci. Zkouška: formou písemného zkoušení
|
Doporučená literatura
|
-
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
-
DVOŘÁKOVÁ, H. a KUKAČKOVÁ,, M. a M. LIETAVCOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Eva SVOBODOVÁ. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.. Praha: PdF UK, 2004. ISBN 80-7290-157-5.
-
JELÍNKOVÁ, J. a kol. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-5837. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.. Brno: Alfa Publishing, 2006.
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.. 1990.
-
KOLÁŘ, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi 1. vyd.Praha: Galén, 2009, 713s. ISBN 978-80-7262-657-1. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-2472-699-1.
-
PECHAROVÁ P., M. VOSTRÝ. Ergoterapie v indikačních oblastech I - studijní opora. 2020.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.. Praha: UK, 1997.
-
VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
-
VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4698-2.
|