Témata seminářů: 1. Úvod do předmětu - zásady při práci s dětským klientem s ohledem na aktuální věk klienta. Vývoj dětské hry, specifika dětské hry u jedinců s postižením. 2. Vývoj dětské kresby - možnosti využití v ergodiagnostice. Testování v ergoterapii u dětských klientů 3. Léčebné koncepce ergoterapie v pediatrii - Orofaciální terapie. 4. Léčebné koncepce ergoterapie v pediatrii - Senzorická integrace. 5. Ergoterapeutické vyšetření dítěte v raném a předškolním věku dle typu onemocnění, ergoterapeutická intervence u dítěte v raném a předškolním věku dle typu onemocnění. 6. Ergoterapeutické vyšetření dítěte v e školním a dospívajícím věku dle typu onemocnění, ergoterapeutická intervence u dítěte v e školním a dospívajícím věku dle typu onemocnění. 7. Ergoterapie u dětské mozkové obrny-problémy, léčebné cíle, metody a prostředky. 8. Kompenzační pomůcky pro sebeobsluhu, lokomoci v dětském věku. 9. Práce ve skupině- rozbory kasuistik, návrhy terapie dle diagnóz.
|
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický a navazuje na přednášky z klinické pediatrie. Seznamuje s problematikou ergoterapie u dětí v podmínkách nemocnic, léčebných ústavů, lázní a speciálních mateřských a základních škol. Důraz je kladen na využití ergoterapie ve vzdělávacím procesu.
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní léčebné cíle, metody a prostředky u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům. Oborové dovednosti: Studenti umí vytvořit kasuistiku dětského klienta, navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her podle typu postižení dětského klienta, dokáží komunikovat s rodinnými příslušníky a odborně je edukovat. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
|
-
BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
-
ČERNÁ, M. Lehká mozková dysfunkce. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2002. 255 s.. ISBN 80-7184-880-8.
-
HERMOVÁ, S. Psychomotorické hry. 2.vyd. Praha: Portál,. 1997.
-
HITNAUSOVÁ, M. Účast rodičů a pedagogů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením.1.vyd. Praha: Institut pedagogicko psychologického poradenství,. 1999.
-
HRODEK, O. a kol. Pediatrie. 1.vyd. Praha:Galén, 2002.767s.. ISBN 80-7262-178-5.
-
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s.. 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
JELÍNKOVÁ, J. a kol. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-5837. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi.. Brno: NCO NZO, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
KOLÁŘ,P. et al. Rehabilitace v klinické praxi.1.vyd.Praha: Galén,s.r.o.,2009.713s.ISBN 978 - 80 - 7262 -657 - 1.
-
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing, 2011. 368 s. ISBN 978-247-2699-1.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
PAVLŮ, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody.1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002.239 s. ISBN 80-7204-266-1.
-
PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis: Mosby, 876 s.. 1996. ISBN 0-397-55192-4.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
VOTAVA, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 168 str., skripta, Karolina, 2003.. ISBN 80-246-0708-5.
-
VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
|