Vyučující
|
-
Beranová Radka, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Hygiena práce - cíle, metody práce, realizace v praxi. 2.Fyzikální, chemické a biologické faktory v pracovním prostředí, jejich vliv na zdraví a prevenci. 3.Hodnocení zdravotních rizik, rizikové práce, lékařské preventivní prohlídky. 4.Hygiena práce při jednotlivých činnostech v rámci ergoterapie. Fyziologie práce; fyzická, senzorická, mentální zátěž při práci. 5.Ergonomie - cíle, metody práce, ergonomické programy, manipulace s břemeny, ergonomické zásady, úpravy pracovních míst. 6.Nemoci z DNJZ a jejich prevence, intervenční programy a podpora zdraví na pracovišti. Témata seminářů: 1.Hygiena práce - cíle, metody práce, realizace v praxi. Hygiena práce při jednotlivých činnostech v rámci ergoterapie. 2.Fyzikální, chemické a biologické faktory v pracovním prostředí, jejich vliv na zdraví a prevenci. 3.Hodnocení zdravotních rizik, rizikové práce, lékařské preventivní prohlídky. 4.Fyziologie práce; Fyzická, senzorická, mentální zátěž při práci. Manipulace s břemeny, ergonomické zásady úpravy pracovních míst. 5.Ergonomie - cíle, metody práce, ergonomické programy. 6.Nemoci z DNJZ a jejich prevence. Intervenční programy a podpora zdraví na pracovišti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Studenti se seznámí s hodnocením pracovních podmínek, fyzikálních, chemických a biologických faktorů pracovního prostředí jejich vlivu na zdraví, hodnocením zdravotních rizik, kategorizaci prací, se základy fyziologie práce a ergonomie, s hodnocením fyzické a senzorické zátěže při práci a s principy opatření na ochranu zdraví pracovníků.
Odborné znalosti: Posluchači ovládají způsoby identifikace faktorů pracovního prostředí a jejich působení na zdraví pracovníků, hodnocení zdravotních rizik, kategorizaci prací, opatření na ochranu zdraví pracovníků. Studenti se ovládají základy fyziologie práce, hodnocení fyzické, senzorické a mentální zátěže při práci a vlivu na zdraví pracovníků, zásady úpravy pracovních míst a přizpůsobování pracovních podmínek fyzickým a psychickým vlastnostem a danostem zaměstnanců. Studenti poznají zaměření ergonomie, zásady správné manipulace s břemeny a preventivní opatření k ochraně pohybového systému a prevenci nemocí z DNJZ. Rovněž chápou ergonomické zásady úprav pracovních míst včetně přizpůsobování pracovních podmínek osobám se změněnou pracovní způsobilostí. Odborné dovednosti: Posluchači jsou schopni hodnotit zdravotní rizika při výkonu práce, zejména navrhnout ergonomické programy a vhodná preventivní opatření na ochranu zdraví, zejména při jednotlivých činnostech v rámci ergoterapie a vhodné uspořádání a úpravy pracovního místa pro osoby s různými hendikepy. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít znalosti ergonomie v jednotlivých indikačních oblastech ergoterapie, a je schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat v jen částečně známých souvislostech na základě rámcového zadání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: 80% docházka a aktivní účast na výuce, 75% úspěšnost zápočtového testu,
|
Doporučená literatura
|
-
GILBERTOVÁ S., MATOUŠEK, O. Ergonomie. Praha: 2003..
-
CHUNDELA, L. Ergonomie. 1. vyd. Praha, ČVUT, 2001. 171s. ISBN 80-01-02301-X. ISBN 80-01-02301-X.. ISBN 80-01-02301-X.
-
MALÝ, J., KRÁL M., HANÁKOVÁ. ABC ergonomie. Praha: Professional Publishing, 2010. ISBN 978-80-7431-027-0..
-
TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: UK, Karolinum, 2018; ISBN 978-80-246-2025-1..
-
ZEMANOVÁ, J. a Z., RŮŽIČKOVÁ. Jak si zachovat zdraví u počítače: od týmu odborných lékařů a terapeutů. Praha: Computer Press, 2001. Kancelář (Computer Press). ISBN 80-7226-546-6.. 2002. ISBN 80-7013-374-0.
|