Předmět je koncipován jako praktický a navazuje na přednášky z klinické neurologie, psychologie a psychiatrie. Seznamuje s problematikou ergoterapie u jedinců s mentálním postižením různého stupně a různé etiologie. Seznamuje studenty s typy pracovišť, ve kterých se ergoterapie využívá u jedinců s mentálním postižením.
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní léčebné cíle, metody a prostředky dle typu postižení a dle věkových kategorií, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům. Oborové dovednosti: Studenti umí vytvořit kasuistiku klienta, zvolit vhodné ergoterapeutické postupy, navrhnout úpravy prostředí, dokáží komunikovat s rodinnými příslušníky a odborně je edukovat. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
|
-
BYTEŠNÍKOVÁ, I. a kol. Logopedie + surdopedie. 1.vyd. Brno: Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
-
CURTIN, M. - MOLINEUX, M. - SUPYK, A. Occupational therapy and physical dysfunction. Chruchil Livingstone, 2009. ISBN 978-0-08-045084-1.
-
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a autismem.. Praha: Portál, 2007.
-
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace? pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2015. ISBN 978-80-904668-9-0.. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
-
HITNAUSOVÁ, M. Účast rodičů a pedagogů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením.1.vyd. Praha: Institut pedagogicko psychologického poradenství,. 1999.
-
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s.. 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTROVÁ, L. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
JESENSKÝ, J. Komprehenzivní tyflopedie . II.díl. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. 103s. ISBN 80-7041-555-X.. 2003. ISBN 80-7041-555-X.
-
KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. BALT-EAST Praha, 2003. 67 s. ISBN 80-86383-17-2.. 2003. ISBN 80-86383-17-2.
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi.. Brno: NCO NZO, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publishing, 2011. 368 s. ISBN 978-247-2699-1.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis, Mosby, 1996. 876 s.ISBN 0-8151-6812-8.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. 1. vyd. Praha, Česká unie neslyšících, 165 s.. 1995.
-
ŠÁNDOROVÁ, Z. Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie: učební text pro studující speciální pedagogiky. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003.81s.. ISBN 80-7041-605-X.
-
ŠTĚRBOVÁ, D. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1689-2.. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1689-2.
-
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče.. Praha: Portál, 2001.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
|