Předmět: Ergoterapie v indikačních oblastech I

» Seznam fakult » FZS » KE
Název předmětu Ergoterapie v indikačních oblastech I
Kód předmětu KE/EI1K5
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pecharová Petra, Mgr.
  • Vostrý Michal, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. konzultace: Ergoterapie v geriatrii a gerontopsychiatrii - úvod do předmětu. 2. konzultace: Ergoterapie u smyslových vad - úvod do předmětu. Ergoterapie v pediatrii - úvod do předmětu. Témata seminářů: 1. konzultace: Práce ve skupině - rozbory kasuistik, návrhy terapie dle diagnóz. 2. konzultace: rozbory kasuistik, návrhy terapie dle diagnóz Samostudium: Artrozy, Morbus Bechtěrev-ergoterapeutické prostředky, revmatoidní arthritis, juvenilní arthritis - tělesná symptomatika, psychické a funkcionální následky, problematika Parkinsonovy nemoci, stařecké deprese, organicky podmíněné stařecké psychozy, Alzheimrovy choroby, DMO, chronická dětská onemocnění, rodina a postižené dítě. Tyfloservis, kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým a sluchovým postižením, socializace jedinců se smyslovým postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je základním oborovým předmětem. Je koncipován jako teoreticko praktický, navazuje na přednášky z teorie ergoterapie. Předmět se věnuje problematice ergoterapie v geriatrii, v pediatrii a u jedinců se smyslovým postižením. Studenti získají znalosti o využití ergoterapie v těchto oborech a možnostech činností cíleně zvolených se zřetelem na aspekty fyzické i psychické. Je zdůrazněna komlexnost léčby a spolupráce s rodinou.
Oborové znalosti: Student získá teoretické znalosti a praktické dovednosti umožňující aplikaci vhodných terapeutických postupů v oblastech smyslových vad, pediatrie a psychiatrie. Oborové dovednosti: Student je schopen na základě diagnostiky v dané klinické oblasti aplikovat vhodné terapeutické postupy a metody.
Předpoklady
Není stanoven podmiňující předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast na výuce. Rozbor kasuistiky pacienta z daných indikačních oblastí. Zakončení: písemný test
Doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. a kol. Logopedie + surdopedie. 1.vyd. Brno: Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2. 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
  • CARRARO, L. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě. Rehalb. 2002..
  • ČEVELA, R., Z. KALVACH a L. ČELEDOVÁ. Sociální Gerontologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
  • HOLMEROVÁ, I., B. JURAŠKOVÁ a K. ZIKMUNDOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. EV public relations - gerontologické centrum, 2007, ISBN 978-80-254-0179-8.. EV public relations - gerontologické centrum, 2007. ISBN 978-80-254-0179-8.
  • HOPKINS, H. D., SMITH, H. D. Wilard and Spackman´s Occupational Therapy. J. B. Lippincot comp. 1993..
  • CHROBÁK, L. Propedeutika vnitřního lékařství. 10.vyd. Grada Publishing, 191s. ISBN 80-247-0609-3. 2003.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, s.r.o., 2006. ISBN 80-7257-730-5.. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTROVÁ, L. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • JESENSKÝ, J. Komprehenzivní tyflopedie . II.díl. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. 103s. ISBN 80-7041-555-X.. 2003. ISBN 80-7041-555-X.
  • KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. 861s. ISBN 80-247-0548-6.
  • KALVACH, Z., ONDERKOVÁ, A. Stáří. 1.vyd. Praha: Galén, 2006. 44s. ISBN 80-7262-455-4.
  • KÁŠ, S. Cévní mozkové příhody. 3. vyd. Praha: Brána, 1995. 142 s..
  • KAUFMANN, R. A. Kinematics of the Midcarpal and Radiocarpal Joints in Radioulnar Deviation: An In Vitro Study. Journal of Hand Surgery, 2005, 30 (5), s. 937-942, ISSN 0363-5023.. Journal of Hand Surgery.
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.. 1990.
  • KOLÁŘ, P. a kol. Rehabilitace v klinické praxi. 1.vyd.Praha:Galén, 2009..
  • KRIVOŠIKOVÁ, M. Úvod do Ergoterapie.. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • KŘIVOHLAVÝJ. Psychologie nemoci, Praha: Grada, 2002. 1. vydání, 198s. ISBN 80-247-0179-0.
  • LINKE-VIETEN, E. Klinická revmatologie 1.vyd.Praha:Galén.2003,952s.ISBN 80-72-621742.
  • LINKE-VIETEN, E. Teoretischer Bezugsrahmen Ergotherapeutischer Methoden in der Psychiatrie. 2.vyd. Schutz Kiechner, 1997. 41 s. ISBN 3-8248-0151-5.
  • PEDRETTI, L. W. Occupational therapy. 4.vyd. St. Louis: Mosby,. 1996.
  • PFEIFFER, J. Ergoterapie II. 1.vyd. Brno: IDVSZP, 1989.196 s..
  • PFEIFFER, J. Rehabilitace. 2.vyd. Praha: SNP, 1989. 280 s..
  • PRESBER , W. Ergotherapie. 2.vyd. Berlín, Ullstein Moshy, 1994. 396 s. ISBN 3-86126-520-6.
  • REJHOLEC, V. Revmatismus. 4. vyd. Praha: Avicenum, 1992.192 s. ISBN 80-201-0091-1.
  • ŠTILEC, M. Pohybově--relaxační programy pro starší občany. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2005. 96 s. ISBN 80-246-0788-3.
  • TOPINKOVÁ. E. Geriatrie pro praxi, 1.vyd.Praha:Galen,2005.270s.ISBN 80 - 7262-365-6.
  • VÁVROVÁ, V. A KOL. Cystická fibróza. Praha:Grada,2005.520s. ISBN 80-247-0531-1.. ISBN 80-247-0531-1.
  • VELÉ, F. Kineziologie. 2.vyd. Praha: Triton, 2006. 375 s. ISBN 80-7254-837-9.
  • VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci.. Technická universita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
  • WALSCH,D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. 1.vyd. Praha:Portál, 2005.203 s. ISBN 80-7178-970-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr