Vyučující
|
-
Šlechtová Dana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata cvičení: 1.Úvod do předmětu-využití ergoterapie v oblasti geriatrie. 2.Spolupráce jednotlivých zdravotnických a sociálních profesí. 3.Ergoterapie v domovech pro seniory-práce ergoterapeuta zaměřená na funkční, kondiční a ADL ergoterapii. 4.Ergoterapie v gerontopsychiatrii-možnosti ovlivnění průběhu choroby. 5.Problematika apoplektického insultu-příčiny a léčebné cíle. 6.Problematika apoplektického insultu-ergoterapie a terapeutické metody. 7.Problémy Parkinsonovy nemoci-léčebné cíle. 8.Problémy Parkinsonovy nemoci- ergoterapie a terapeutické metody, prostředky. 9.Problémy stařecké deprese, organicky podmíněné stařecké psychózy, Alzheimerovy choroby-léčebné cíle, terapeutické metody. Stádia demence a přístupy paliativní péče. 10. Problémy stařecké deprese, organicky podmíněné stařecké psychózy, Alzheimerovy choroby- ergoterapie a terapeutické metody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Student umí navrhnout plán terapie na základě celkového funkčního stavu seniora. Důraz je kladen na udržení odpovídajících funkčních schopností, udržení soběstačnosti seniora a aktivní životní styl. Student umí získané teoretické poznatky aplikovat v praxi v oblasti geriatrie.
Odborné znalosti: Student získá znalosti o procesu stárnutí, důsledcích onemocnění, zhoršení soběstačnosti i sociálních událostí na celkový funkční stav seniora. Dále získá znalosti, jak může ergoterapeut pomoci seniorovi co nejdéle udržet odpovídající funkční schopnosti, úroveň soběstačnosti a aktivní životní styl. Student se dozví o roli ergoterapeuta v různých zdravotně - sociálních a komunitních službách pro seniory. Odborné dovednosti: Student umí na základě diagnostiky vytvořit a realizovat ergoterapeutický plán v dané oblasti. Student umí aplikovat vhodné terapeutické činnosti a metody tak, aby udržel odpovídající funkční schopnosti a úroveň soběstačnosti seniora. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky využít teoretické znalosti v ergoterapeutické praxi, a je schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat v jen částečně známých souvislostech na základě rámcového zadání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: aktivní 80% účast na výuce seminářů. Písemné zpracování kazuistiky a zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
ČEVELA, R., Z. KALVACH a L. ČELEDOVÁ. Sociální Gerontologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
-
HOLMEROVÁ, I., B. JURAŠKOVÁ a K. ZIKMUNDOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. EV public relations - gerontologické centrum, 2007, ISBN 978-80-254-0179-8.. EV public relations - gerontologické centrum, 2007. ISBN 978-80-254-0179-8.
-
KABELKA, Ladislav. Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2018. 341 s. ISBN 978-80-204-5049-4..
-
KABELKA, Ladislav.v. Geriatrická paliativní péče. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2017. 317 s. ISBN 978-80-204-4225-3..
-
KALVACH, Z., Z. ZADÁK, R. JIRÁK ET AL. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004, 80-247-0548-6.. Grada, 2005.
-
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 978-80-247-2699-1.
|