Vyučující
|
-
Šlechtová Dana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1.Úvod do předmětu-využití ergoterapie v oblasti geriatrie. 2.Spolupráce jednotlivých zdravotnických a sociálních profesí. 3.Ergoterapie v domovech důchodců-práce ergoterapeuta ve funkcionální terapii. 4.Ergoterapie v gerontopsychiatrii-ovlivnění průběhu choroby. 5.Problematika apoplektického insultu-příčiny, léčebné cíle, terapeutické metody. 6.Problematika apoplektického insultu-příčiny, léčebné cíle, terapeutické metody. 7.Problémy Parkinsonovy nemoci-léčebné cíle, terapeutické metody, prostředky. 8.Problémy Parkinsonovy nemoci-léčebné cíle, terapeutické metody, prostředky. 9.Problémy stařecké deprese, organicky podmíněné stařecké psychozy, Alzheimrovy choroby-léčebné cíle, terapeutické metody. 10.Problémy stařecké deprese, organicky podmíněné stařecké psychozy, Alzheimrovy choroby-léčebné cíle, terapeutické metody Témata seminářů: 1. - 3. Ergoterapeutická dokumentace na geriatrickém oddělení. 4. - 6. Diskuse se sociálním pracovníkem. 7. - 9. Metody k dosažení soběstačnosti pacienta-koncepty Bobath, metoda Affolter, PNF.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Student umí navrhnout plán terapie na základě celkového funkčního stavu seniora. Důraz je kladen na udržení odpovídajících funkčních schopností, udržení soběstačnosti seniora a aktivní životní styl. Student umí získané teoretické poznatky aplikovat v praxi v oblasti geriatrie.
Oborové znalosti: Student získá znalosti o procesu stárnutí, důsledcích onemocnění, zhoršení soběstačnosti i sociálních událostí na celkový funkční stav seniora. Dále získá znalosti, jak může ergoterapeut pomoci seniorovi co nejdéle udržet odpovídající funkční schopnosti, úroveň soběstačnosti a aktivní životní styl. Student se dozví o roli ergoterapeuta v různých zdravotně - sociálních a komunitních službách pro seniory. Oborové dovednosti: Student umí na základě diagnostiky vytvořit a realizovat ergoterapeutický plán v dané oblasti. Student umí aplikovat vhodné terapeutické činnosti a metody tak, aby udržel odpovídající funkční schopnosti a úroveň soběstačnosti seniora.
|
Předpoklady
|
Není stanoven podmiňující předmět.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní 80% účast na výuce seminářů. Písemné zpracování kazuistiky.
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy české alzeimerovské společnosti a české gerontologické společnosti ČLS JEP.
-
Gerontologické aktuality.
-
ČEVELA, R., Z. KALVACH a L. ČELEDOVÁ. Sociální Gerontologie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
-
HOLMEROVÁ, I., B. JURAŠKOVÁ a K. ZIKMUNDOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. EV public relations - gerontologické centrum, 2007, ISBN 978-80-254-0179-8.. EV public relations - gerontologické centrum, 2007. ISBN 978-80-254-0179-8.
-
KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. 861s. ISBN 80-247-0548-6.
-
KÁŠ, S. Cévní mozkové příhody. 3. vyd. Praha: Brána, 1995. 142 s..
-
KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie I. 2.vyd. Praha: Avicenum, 184 s.. 1990.
-
KRIVOŠIKOVÁ, M. Úvod do Ergoterapie.. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
LINKE-VIETEN, E. Teoretischer Bezugsrahmen Ergotherapeutischer Methoden in der Psychiatrie. 2.vyd. Schutz Kiechner, 1997.41 s. ISBN 3-8248-0151-5.
-
PFEIFFER, J. Ergoterapie II. 1.vyd. Brno: IDVSZP, 196 s.. 1989.
-
PFEIFFER, J. Rehabilitace. 2.vyd. Praha, SNP, 1989.280 s.
-
PRESBER , W. Ergotherapie. 2.vyd. Berlín, Ullstein Moshy, 1994. 396 s. ISBN 3-86126-520-6.
|