Vyučující
|
-
Kahuda Klokočková Lenka, MgA. Ph.D.
-
Kuriš Martin, doc. MgA. Ph.D.
-
Brody Mikulicová Jitka, MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Ateliérová kresba, její rozbor. 2. Ateliérová kresba, její rozbor. 3. Ateliérová kresba, její rozbor. 4. Ateliérová kresba, její rozbor. 5. Cvičení: stavebnost, proporcionalita, umístění v prostoru. 6. Cvičení: stavebnost, proporcionalita, umístění v prostoru. 7. Analýza a interpretace: tradiční i netradiční zobrazovací kánony, kompozice kresby. 8. Ateliérová či fantazijní kresba, její rozbor. 9. Ateliérová či fantazijní kresba, její rozbor. 10. Ateliérová či fantazijní kresba, její rozbor. 11.-13. Prezentace, rozbor a klasifikace pracovní činnosti studenta a jeho díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Výtvarné techniky I / Kresba Povinná výuka kresby jako discipliny bytostně spjaté s uměleckou praxí, respektuje klasickou skladbu vysokoškolské výuky výtvarných oborů. Koncepce tohoto kurzu nesleduje pouze respekt k řemeslu a tradici, ale odráží i aktuálně vnímané nebezpečí vyhasínání spoje mozek - ruka v úchopovém gestu - tradiční kresebný nástroj. V době "rokoka" elektronických technologií a přístrojů generujících alternativní kresebné výstupy, tak toto pojetí představuje nosný základ, umožňující studentům setkat se s fyzickým prožitkem tvorby v reálném čase, v přirozeném měřítku a proporčním vztahu k prostoru, v němž se nachází. I z tohoto důvodu je výuka kresby založena především na skicách podle modelů. Od studentů se tedy nepožaduje pouze konceptuální, ale též reálná fyzická aktivita a vnímání kresebného gesta coby extenze vlastního těla vedoucí ke stimulaci tvůrčí inspirace, k uvolnění zápěstí, k osvojení proporcí, konstrukce, stavby modelu, k vyjádření charakteru materiálu, k osvojení si různých technik kresby, jejich výtvarného účinu, techniky pozorování, vnímání objektu i třídění informací. Kresba je tedy takto celostně vnímána jako specifický "filtr", jímž tvůrce reflektuje okolní svět (anebo si vytváří svůj svět vlastní, imaginární).
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
Doporučená literatura
|
-
Eco,Umberto. Dějiny krásy.. Praha: Argo, 2005.
-
Eco,Umberto. Dějiny ošklivosti. Argo, 2015.
-
Hale, Robert Beverly. Drawing Lessons from the Great Masters. Watson-Guptill Public, 1989.
-
PATRASOVÁ, Taťána (ed.); ŠVÁCHA, Rostislav (ed.). Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Praha, 2017. ISBN 80-904-5348-1.
-
SÝKOROVÁ, Lenka (ed.). Postkonceptuální přesahy v české kresbě. FUD UJEP, 2015. ISBN 978-80-7414-956-6.
-
SZUNYOGHY, András; FEHÉR, György. Anatomie pro výtvarníky - Člověk. Slovart, 2013.
-
ZATLOUKAL, Pavel; BINDER, Ivo; DANĚK, Ladislav; ŠIMKOVÁ, Anežka; MILÁČKOVÁ, Martina. Uhlem, štětcem, skalpelem. Muzeum umění Olomouc, 2016.
|