|
Vyučující
|
-
Kuriš Martin, doc. MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
|
Výstupy z učení
|
Tento volitelný kurz je vhodný především pro ty studenty, kteří ve své tvorbě inklinují k malířskému výtvarnému projevu a nabízí jim možnost a prostor pro vyjádření, zdokonalování a experiment v tomto oboru. Seminář může také sloužit jako záměrný doprovod hlavního směru studia prostřednictvím nalézání optimálních poloh realizací propojením média fotografie a média malby. V průběhu studia si studenti ověří různé malířské přístupy řešením konkrétních individuálních zadání a absolvují pravidelné průběžné korektury. V průběhu výuky se studenti (teoreticky i prakticky) seznamují se základními malířskými technikami a jejich použitím na kvalitativně různých podkladech. Používají nejrůznější techniky malby a jejich kombinace, například: tuš, akvarel, kvaš, tempera, pastel suchý i olejový, voskové barvy atd. Přitom jsou vedeni k tomu, aby se dokázali sami rozhodovat, jaká technologie a malířská technika je k tomu kterému výtvarnému úkolu či zadání nejadekvátnější, a jaký přístup se jeví nejvhodnější v rámci postupně vznikajícího vlastního výtvarného projevu a názoru. Náročnost zadání má vzestupnou tendenci, tedy od zátiší a objekt k hlavě a figuře (polopostavy, postavy). Akt mají možnost posluchači studovat podle živého modelu. Výuka malby je založena na postupném kultivování výtvarného názoru studenta s důrazem na záměrné vyjádření. Kromě cvičení podle modelu jsou studentům zadávány průběžně samostatné úkoly, více umožňující jejich osobní výtvarnou kreativitu a individuální přístup. 1. Polopostava v pohybu, zadání semestrálního úkolu. 2. Přesahy a aplikace malby - užitá malba. 3. Akt sedící. 4. Akt ležící. 5. Akt stojící. 6. 20. století a nové postupy - street art, koláž, kupáž, frotáž, dekalk, atd. 7. Figurální kompozice tempera/akryl. 8. Neobvyklý formát volnou technikou na zvolené téma. 9. Figurální kompozice, volná technika. 10. Možnosti a limity malby - minimalismus, informel, super/hyperrealismus, performance aj. 11. Prezentace a obhajoba semestrálního úkolu.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Realizace, projekt
|
|
Doporučená literatura
|
-
Arnheim, R. Visual Thinking. California University Press, 2004.
-
Itten, Johanes. The Art of Color, The Subjective Experience and Objective Rationale of Color. Wiley, 1997.
-
Itten, Johanes. The Elements of Color. Wiley, 1970.
-
Pope, Arthur. The Language of Drawing and Painting. Russell and Russell Pub, 1968.
-
Read, Herbert. A Concise History of Modern Painting. Thames and Hudson, 1991.
-
Schwabsky, Barry. New Perspectives in Painting. Phaidon Press, 2004.
|