|
Vyučující
|
-
Kuriš Martin, doc. MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Rozpis po lekcích 1. Úvod do semestru - stanovení technických a materiálových požadavků 2. Objekty - prostor, perspektiva, proporce 3. Techniky a technologie malby, zadání semestrálního projektu 4. Objekty - barva 5. Objekty - světlo, stín, reflexy 6. Objekty - struktura: povrchy, textury, materiály 7. Objekty - výtvarná zkratka, mnohost, charakteristika celku 8. Vybočení - potlačení prostoru, barevná inverse, dekompozice 9. Antropocentrismus ve výtvarném umění - lebka 10. Studie hlavy - anatomická: charakteristika, pohyb 11. Studie hlavy - k portrétu 12. Studie hlavy z pohledu předhistorického, resp. mimoevropského umění 13. Studie hlavy - volná
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
|
Výstupy z učení
|
V průběhu výuky se studenti (teoreticky i prakticky) seznamují se základními malířskými technikami a jejich použitím na kvalitativně různých podkladech. Používají nejrůznější techniky malby a jejich kombinace, například: tuš, akvarel, kvaš, tempera, pastel suchý i olejový, voskové barvy atd. Přitom jsou vedeni k tomu, aby se dokázali sami rozhodovat, jaká technologie a malířská technika je k tomu kterému výtvarnému úkolu či zadání nejadekvátnější, a jaký přístup se jeví nejvhodnější v rámci postupně vznikajícího vlastního výtvarného projevu a názoru. Náročnost zadání má vzestupnou tendenci, tedy od zátiší a objekt k hlavě a figuře (polopostavy, postavy). Akt mají možnost posluchači studovat podle živého modelu. Výuka malby je založena na postupném kultivování výtvarného názoru studenta s důrazem na záměrné vyjádření. Kromě cvičení podle modelu jsou studentům zadávány průběžně samostatné úkoly, více umožňující jejich osobní výtvarnou kreativitu a individuální přístup.
Student dovede samostatně a iniciativně pracovat na zadaných dílčích úkolech i semestrální práci. Student zná možnosti zpracování zadaných úkolů, umí si stanovit rámec (časový, teoretický i praktický) vedoucí ke splnění těchto úkolů. Student umí vytvořit finální dílo, ke kterému směřoval studiemi a dalšími malířskými nebo s malbou souvisejícími postupy, vlastní navrženou formou. Student se umí aktivně účastnit konzultací s pedagogem. Dovede komplexně zpracovat úkol po stránce ideové, technologické i formální. Student dokáže uvést své dílo v kontextu vlastní práce a také je reflektovat v kontextu výtvarných trendů.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Realizace, projekt
|
|
Doporučená literatura
|
-
GREENE, R. Internet Art. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
-
Krausová, A. C. Dějiny malířství od Renesance k dnešku. Slovart, 1996.
-
Lucie-Smith, Edward. Artoday, Současné světové umění. Slovart, 1996.
-
Monografie a katalogy dle individuálního výběru a potřeb studenta. Monografie a katalogy dle individuálního výběru a potřeb studenta.
-
Mráz, B.; Mrázová, M. Encyklopedie světového malířství. Academia, Praha, 1988.
-
On-line katalogy knihoven. On-lne katalogy knihoven.
-
Pope, Arthur. The Language of Drawing and Painting. Russell and Russell Pub, 1968.
-
Read, Herbert. A Concise History of Modern Painting. Thames and Hudson, 1991.
-
Schwabsky, Barry. New Perspectives in Painting. Phaidon Press, 2004.
|