Vyučující
|
-
Labudová Michaela, MgA. Ph.D.
-
Frič Pavel, MgA.
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky obsažen v anotaci předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení
|
Cílem studia v ateliéru Vizuální design je vychovat ze studentů profesionální tvůrce v některém z mnoha oborů současného designu, aniž jsou jimi od počátku studií, resp. jejich kariéry, upřednostňována některá média na úkor jiných. Pod pojmem vizuální design si tak lze představit jakoukoli činnost vedoucí k povznesení vnímání, k optimističtějšímu dojmu z okolí, zvláště když na všem, co nás obklopuje, smíme a umíme mít svůj kreativní podíl. Studenti si tak vyzkouší celé spektrum oborů, jimž se budou moci v budoucnu věnovat, aniž jsou již v této fázi svazováni parametry a kritérii pro tu kterou specializaci. Někteří z nich se během studií a zvláště po nich přikloní ke grafickému designu (dosud jím byli obklopeni v největší možné míře), někteří využijí svých verbálních schopností a uplatní se jako externí accounts reklamních a komunikačních agentur, najímaní k prezentacím či obhajobám kontroverzních nebo náročných projektů. Někteří v sobě patrně objeví zdravou dávku exhibicionismu a budou se realizovat v rolích dramaturgů kulturních akcí, nebo jako koordinátoři multimediálních projektů, jimiž se během studia musí rovněž zabývat. A všichni budou mít elementární povědomí o současné estetice, o schopnosti společnosti vnímat a přijímat kreativní atak desítek a stovek designérů v oborech takového rozsahu a množství, které si dnes možná ještě ani nedovedeme představit. U tohoto předmětu nelze přesně stanovit témata (osnovu) výuky po jednotlivých týdnech (blocích) výuky, protože se jedná o typ výuky specifický pro umělecké školy. Tento předmět je ateliérovou výukou, která je velmi flexibilní a snaží se postihnout individuální potřeby studentů, a to jak v oblasti teorie, tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu. Znamená to, že v průběhu celého semestru jsou řešena jedinečná aktuální témata (teoretická, technologická) dle toho, jak se vyvíjí postupná realizace jednotlivých projektů v závislosti na konkrétních zadáních. Řešená témata tedy nelze předem striktně stanovit, jelikož krystalizují postupně v průběhu semestru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
Doporučená literatura
|
-
Babák, P. a kol. Proto. Quick brown fox juks over the lazy dog. UMPRUM, 2013.
-
Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. Slovart, 1994.
-
Kočička, Pavel; Blažek, Filip. Praktická typografie. Computer press, 2000.
-
kolektiv autorů. A History of Graphic Design. Gestalten, 2011.
-
Kolektiv autorů. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Academia, 1996.
-
Michl, J. a kol. Nefoťte před knihovnou. UMPRUM, 2012.
-
Ogilvy, David. Zpověď muže, který umí reklamu. Pragma, 2004.
-
Pincas, S.; Loiseau M. Dějiny reklamy. Taschen, 2004.
-
Poulin, Richard. Jazyk grafického designu. Slovart, 2012.
-
Samara, Timothy. Grafický design - Základní pravidla a způsoby jejjich porušování. Slovart, 2016.
-
Simmons, J. Kompletní příručka pro designéry. Slovart, 2009.
-
Sylvestrová, M.; Bartelt, D. Český filmový plakát 20. století. Moravská galerie v Brně, 2004.
-
Toscani, Olivero. Reklama je jen navoněná zdechlina. Slovart, 1996.
-
Tóth, E. Design and Visual Culture from the Bauhaus to Contemporary Art. Optical Deconstructions. Routledge, 2018.
-
Twemlowová, A. K čemu je grafický design. Slovart, 2008.
|