|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Jan Tchichold - Neue Typographie. 2. "Nové principy" a typografie dnes, Robin Kinross. 3. Jon Wozencroft, Rudy VanderLans, Jonathan Barnbrook, Alesio Leonardi, Eric Spikermann. 4. David Reinfurt, Peter Bilak, James Langdon, Stuart Bailey, DotDotDot, Dexter Sinister. 5. Autor - editor - typograf. 6. Wolfgang Wiengart, Paul Elliman, Karl Nawrot, Karel Martens, Teal Trigs. 7. Experiment - autor - typograf. 8. Donald Knuth, Karl Gerstner, Gerard Unger, Jurg Lehni, Letterror. 9. Typograf - kód - technologie. 10.-11. Zpracování semestrálního výstupu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako volitelný kurz pro studenty specializace Grafický design. Cílem kurzu je seznámit posluchače (zaměřené na typografickou tvorbu) s autory teoretických textů, esejí a myšlenek, zásadních pro kontext historického i současného vývoje oboru typografie. Předmět prezentuje typografii prostřednictvím aktivní práce s textem formou rešerší a redakční práce. Semestrálním výstupem kurzu je stručný sborník / sešit / sbírka rešerší / tematicky zaměřený reader. Posluchači se tak stávají aktivními redakčními a grafickými autory semestrálního výstupu. Náplní semestrálního plánu je 5 teoreticky orientovaných přednáškových bloků - prezentací a komentářů k vybraným publikovaným textům osobností typografické scény a 4 diskusní bloky navazující na výše uvedená témata, založené na rešerších a redakční práci s textem.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, Helen. Graphic design Theory: readings from the field. New York: Princeton Architectural Press, 2009.
-
BALUŠÍKOVÁ, Johanna; ZÁRUBA, Alan. We want you to love type: e-a-t experiment and typography: a selection of contemporary Czech and Slovak work (1985-2004). The Hague: Typotheque, 2005.
-
BLAUVELT, A.; LUPTON, E. (eds.). Graphic Design: Now in Production. Walker Art Center, Minneapolis, 2012.
-
BRODY, Neville; WOZENCROFT, Jon. FUSE 1-20. Kőln: Taschen, 2012.
-
GERSTNER, Karl; MÜLLER, Lars (ed.). Designing Programmes. Zurich: Lars Müller Publishers, 2018.
-
HENK, H.; LENTJES, E. The Triumph of Typography: Culture. Communication. New Media. Lannoo Publishers, 2015.
-
KINROSS, Robin; NEURATH, Marie. Modern typography: an essay in critical history. 2nd ed. London: Hyphen Press, 2004.
-
MARTENS, K.; TRIEST, J.; KINROSS R. (ed.). Printed matter = Drukwerk. 3rd ed. London: Hyphen, 2010.
-
NAWROT, Karl. Mind Walks. Amsterdam: Idea Books & Rollo Press, 2018.
-
POYNOR, Rick. Jan van Toorn - Critical Practice. Rotterdam, 2008.
-
TRIGGS, Teal. Radical Type Design. New York: Harper Design Intl, 2005.
-
TSCHICHOLD, Jan. The Principles of the New Typography. Oakland: UC Press, 2006.
-
UNGER, Gerard. Typography as a vehicle of science. Inaugural Speech, Leiden University, 2007.
|