|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Počátky ilustrování textu: starověká svitková iluminace a vznik vědecké ilustrace. 2. Vznik knihy, středověké kodexy, reprezentativní, rituální a náboženské ilustrace, politický význam iluminované knihy ve středověké Evropě. 3. Renesanční a barokní ilustrace: vědecké, instruktážní a esoterické spisy, beletrie. 4. Rozvoj reprodukčních technik, vznik ilustrovaného dokumentu - rané ilustrované cestopisy, naučné obrazové knihy, rozvoj informačních a didaktických obrazů a infografiky. Počátky ilustrace pro děti. J. A. Komenský. 5. Ilustrace 18. a 19. století: vznik ilustrovaného sociálního dokumentu, rozvoj vědecké ilustrace a infografiky. 6. Společenská satira a karikatura do pol. 20. století: William Hogarth, Honoré Daumier, časopis Simplicissimus. 7. Lidová grafika a neknižní ilustrace v 19. a 20. století: karty, svaté obrázky, Kistenbriefen. Úloha ilustrace v procesu národního sebeuvědomění slovanských národů. 8. Lidové umění jako inspirační zdroj pro moderní uměleckou ilustraci: Mikoláš Aleš, Josef Lada, Karel Svolinský. 9. Propagační a propagandistická ilustrace 20. a 21. století. Ilustrace v dobách totality: politické plakáty a politizace obrazové knihy, sociální dokument, válečný plakát, vztahy totalitních režimů ke komiksu. 10. Guerillová politická ilustrace: Shepard Fairey. 11. Moderní ilustrace pro děti: Beatrix Potter, Tove Jansson, Hergé, Sempé, Lionel Koechlin, Blexbolex. 12. Tvorba pro děti v Československu: Vojtěch Preissig, Stanislav Kolíbal, Jiří Trnka, Květa Pacovská, Kamil Lhoták, Josef Čapek, Adolf Born. Umělecko-naučná ilustrace: Mirko Hanák, Zdeněk Burian. 13. Prezentace seminárních prací.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je určen pro studenty bakalářského studia specializace Grafický design, kteří již absolvovali úvodní kurzy dějin umění a designu, se zaměřením na problematiku vývoje ilustrativního obrazu, především umělecké ilustrace. Cílem předmětu je podat historický přehled vývoje ilustrace, jejích typů a funkcí. Důraz ve výuce je kladen na společenský význam, který byl ilustrativním obrazům v průběhu dějin přisuzován, a na jejich sepjetí s významnými společenskými proudy a hnutími. Kurz umožňuje studentům získat přehled o vývoji vizuálních jazyků a témat objevujících se v ilustrativním obraze, a to v kontextu historických společenských proměn. Výuka má formu přednášek, důraz je kladen na analýzu výrazových prostředků, debatu se studenty a na kontextuální reflexi vzhledem k aktuálnímu dění v oboru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
-
Filipová, M.; Rampley M. Možnosti vizuálních studií. Obrazy, texty, interpretace. Barrister and Principal, Brno, 2008.
-
Hell, Ch.; Fiell, P. Graphic Design Now. Koln, 2003.
-
HROCH, M. (ed.). Křičím: "To jsem já!". Příběhy českého fanzinu od 80. let po současnost. PageFive, Praha, 2017.
|