Ateliér Grafický design II připravuje studenty na dráhu profesionálního designéra - grafika s pracovním uplatněním v celé škále grafických zaměstnání, od práce ve studiu či reklamní agentuře až po samostatně pracujícího "volného" výtvarníka. Student si během studia uvědomuje šíři vlastních schopností a učí se je využívat pro vyjadřování osobních názorů a výtvarných postojů. Kromě prioritní užitné roviny grafického designu, jehož tvůrčí výstup je vnímán jako nosič obrazové informace, prostředník vizuální komunikace i kultivující společenský fenomén či formát sdílení konkrétní názorové platformy, je zde důraz kladen i na samostatnou výtvarnou rovinu vyjádření, a to především formou ilustrací. Ateliérová výuka se zaměřuje na specifické vlastnosti a dovednosti studenta. Probíhající diskuse jsou založeny na demokratickém přístupu a horizontálně sdílených kompetencích. Při zadávání a řešení zadaných úkolů se berou ohledy na individuální předpoklady, dovednosti a zájmy každého studenta, a to i s přihlédnutím k jeho zvažovanému směřování v další profesionální dráze. Na základě průběžného vyhodnocování specifikace osobních přístupů a plánů posluchačů probíhá výuka zadáváním přesně zacílených úkolů a jejich samostatným řešením, a to formou individuálního rozboru a diskuse i skupinových prezentací. Ateliér klade silný důraz na sledování a analýzu aktuálních oborových a technologických trendů, na vyhodnocování jejich adaptability v českém kontextu i na možnosti propojování praktické výuky s příbuznými teoretickými disciplínami. U tohoto předmětu nelze přesně stanovit témata (osnovu) výuky po jednotlivých týdnech (blocích) výuky, protože se jedná o typ výuky specifický pro umělecké školy. Tento předmět je ateliérovou výukou, která je velmi flexibilní a snaží se postihnout individuální potřeby studentů, a to jak v oblasti teorie, tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu. Znamená to, že v průběhu celého semestru jsou řešena jedinečná aktuální témata (teoretická, technologická) dle toho, jak se vyvíjí postupná realizace jednotlivých projektů v závislosti na konkrétních zadáních. Řešená témata tedy nelze předem striktně stanovit, jelikož krystalizují postupně v průběhu semestru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Armstrong, Helen. Graphic design Theory: readings from the field. New York: Princeton Architectural Press, 2009.
-
Bohatec, M. Konstruktivistická teorie knižní tvorby. Estetika, Praha, 1964.
-
časopisy. Eye, Graphic, Slanted.
-
Garr, Reynolds. Prezentace a zen. Zoner Press Brno, 2009.
-
Hillner, Matthias. Virtual typography. Lausanne, Switzerland: AVA Publishing, 2009.
-
Hoeks, Henk and Ewan Lentjes. The Triumph of Typography: Culture. Communication. New Media. London: Lannoo Publishers, 2015.
-
Kočička, Pavel; Blažek, Filip. Praktická typografie. Computer press, 2000.
-
Kolektiv autorů. Graphic design: Now in production. NY: Walker Art Center/Cooper-Hewitt National Design Museum, 2011.
-
Lupton, Ellen. Thinking with typ: a critical guide for designers, writers, editors, students. New York: Princeton Architectural Press, 2010.
-
Martens, Karel; Jaap van Triest & Robin Kinross (ed.). Printed matter = Drukwerk. London: Hyphen Press, 2010.
-
Muzika, František. Krásné písmo. Paseka, 2005.
-
PECINA, M. Knihy a typografie. Brno, 2011.
-
Poynor, Rick. Design without boundaries: visual communication in transition. London: Booth-Clibborn, 1998.
-
Poynor, Rick. No more rules: graphic design and postmodernism. Mini ed. London: Laurence King, 2013.
-
Rock, Michael. Multiple signatures: on designers, authors, readers and users. New York: Rizzoli International Publications, 2013.
-
Rossmann, Zdeněk. Písmo a fotografie v reklamě. Index,Olomouc, 1938.
|