Vyučující
|
-
Krtička Jan, MgA. Mgr. Ph.D.
-
Vlasák Robert, doc. MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky obnovitelných materiálů ve výtvarném umění a designu. 2. Základní přehled o tradičních přírodních a obnovitelných materiálech 3. Základní přehled a řemeslných přístupech ke zpracování přírodních materiálů 4. Nástroje, jejich opravy a údržba, výroba nástrojů a pomůcek k atypickým pracím 5. Obnovitelné materiály - zadání a konzultace praktického úkolu 6. Konzultace návrhů možných tvarových a technologických řešení 7. Příprava technologického zázemí, materiálové a technologické zkoušky 8. Realizace zadaného úkolu v ateliéru a dílnách - testování technologií, prototypování 9. Vyhodnocení výsledků, úprava nástrojů a technologií 10. Konzultace návrhů možných tvarových a technologických řešení 11. Realizace zadaného úkolu v ateliéru a dílnách 12. Realizace zadaného úkolu v ateliéru a dílnách 13. Finální úprava realizací, fotodokumentace 14. Zhodnocení možnosti prezentace a distribuce realizací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení
|
Výukový předmět provede studenty historií materiálů a technologií šetrných k životnímu prostředí a seznámí je s jejich získáváním a zpracováním v kontextu současného výtvarného umění a designu. Předmět se zaměřuje na poznávání řemesel a technologií a jejich reaktualizaci s ohledem na dlouhodobou udržitelnost. Zahrnuty jsou tradiční historické postupy i jejich aplikace ovlivněné současnými potřebami a technologickými posuny, ale rovněž inovace založené na aktuálních trendech. S těmito principy se pojí získávání potřebných přírodních materiálů a jejich zpracování. Důraz je kladen na autentické místo zvyšující citlivost k danému materiálu a prostředí, z něhož je získáván. Plyne z toho ale i specifické načasování jednotlivých procesů v rámci ročního cyklu. Podstatné je poznávání krajiny a jejích specifik, tedy zejména prvek lokálního kontextu. Výuka je koncentrována do tematických bloků časově determinovaných možností získávání materiálů - tzv. sběru, včetně zpracování materiálů v závislosti na počasí či ročním období. Předmět je multioborový a obsahově se pohybuje v šíři od aplikace nepálených hlín v architektuře přes uplatnění proutěných materiálů až k textilním technologiím a zpracování živočišných produktů. Zahrnuje specifické lokálně historické postupy i importované technologie ze zcela jiných kulturně historických oblastí. Dotýká se zpracování dřeva i kovů ať už v přímé formě, nebo při přípravě nástrojů a vybavení. Přesná materiálová nebo kulturní oblast ale není trvale definována a bude aktualizována podle konkrétních podmínek. Nedílnou součástí výuky je provázání technologií se strojním a nástrojovým vybavením, které skrze jeho udržování či vytváření vlastních specifických nástrojů vede k hlubšímu porozumění jejich funkci. Předmět zahrnuje digitální zpracování podkladů a dokumentace, rovněž počítá s přímým zapojením aktuálních digitálních prostředků do tvůrčího procesu při realizaci studentských uměleckých nebo designérských projektů, které jsou závěrečným výstupem předmětu - klauzurní prací. Kombinace teoretických znalostí a praktických dovedností umožní studentům prozkoumat estetické, ekologické a ekonomické aspekty materiálové a technologické aplikace. Provázanější systém teoretické a praktické výuky ve smyslu stopování materiálů a stopování technologií se skrze sledování v historii ustálených, nyní aktualizovaných experimentálních postupů a výrobní praxe dostává k jejich ateliérové umělecké/designérské solitérní aplikaci. Dvousemestrální koncepce čtveřice předmětů Obnovitelné materiály v umění a designu: Stopování materiálů a technologií pro druhý ročník bakalářského studia je po každém semestru vždy zakončena klauzurou. (Teoretické i praktické dovednosti získané během semestru se tak následně zúročí ve vlastní autorské realizaci, která je představena širší i odborné veřejnosti během oficiální výstavy zimních či letních klauzurních prací.) Předmět je součástí inovovaného portfolia předmětů bakalářského studijního programu Design, specializace Design.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
Doporučená literatura
|
-
Bio Art: Altered Realities. London: Thames & Hudson, 2015. ISBN 9780500239322.
-
DAVIS, Heather a TURPIN, Etienne (ed.). Art in the anthropocene: encounters among aesthetics, politics, environments and epistemologies. Critical climate change. London: Open humanities press, 2015. ISBN 978-1-78542-005-4.
-
GRANDE, John K. a Petr ŠESTÁK. Dialogy umění a přírody: rozhovory s environmentálními umělci. Praha: Powerprint, 2015. ISBN 978-80-87994-27-6.
-
KULA, Daniel; TERNAUX, Elodie a HIRSINGER, Quentin. Materiology: průvodce světem materiálů a technologií pro architekty a designéry. Praha: Happy Materials, 2012. ISBN 978-80-260-0538-4.
-
MINKE, Gernot. Příručka hliněného stavitelství: materiály - technologie - architektura. Bratislava: Pagoda, 2009. ISBN 978-80-969698-2-1.
-
MYERS, William. Bio design: nature, science, creativity. Autor úvodu Paola ANTONELLI. London: Thames & Hudson, 2014. ISBN 978-0-500-29150-4.
-
NAVRÁTIL, Ondřej. Řečiště a vlna: české umění a environmentální problematika na počátku 21. století.. Brno: Masarykova univerzita, 202. ISBN 978-80-210-9837-4.
-
Navrátil, Ondřej. Zelené ostrovy - české umění ve věku environmentalismu 1960-2000. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8883-2.
-
PETERS, Sascha a DREWES, Diana. Materials in progress: innovations for designers and architects.. Basel: Birkhäuser, 2019. ISBN 978-3-0356-1358-2.
-
RAAB, Miroslav. Materiály a člověk: netradiční úvod do současné materiálové vědy. Univerzita Tomáše Bati, Zlín, 2020. ISBN 978-80-7454-901-4.
-
REIS, Dalcacio, WIEDEMANN, Julius (ed.). Product design in the sustainable era. Köln: Taschen, 2010. ISBN 978-3-8365-209.
-
WALLIS, Brian, KASTNER, Jeffrey (ed.). Land and environmental art. London: Phaidon, 2001. ISBN 0-7148-3514-5.
-
WATSON, Julia. Lo?TEK. Design by Radical Indigenism. Taschen, 2019. ISBN 978-3836578189.
-
Žabičková, Ivana. Hliněné stavby. Technická knihovna (ERA). Brno, 2002. ISBN 80-86517-21-7.
|