Předmět: Studio and Workshops III

» Seznam fakult » FUD » KFO
Název předmětu Studio and Workshops III
Kód předmětu KFO/835
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Krupa Martin, MgA. et MgA.
  • Hájková Barbora, MgA. DiS.
  • Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
This studio focuses on artistic projects based predominantly on conceptual approach to photography, which is perceived as a complex, currently highly transformative, barely graspable and ambiguously definable entity, based on principles of visual communication that may include, for example, elements of graphic design or dynamic media. At the same time however, students can express themselves through traditional expressional forms too. Both individual and group tutoring the lectures are based on, build upon a mutually enriching dialogue between teachers and students, as well as upon contact with similarly directed studios at departments of electronic image, photography and visual communication. Student comes through a systematic vocational training preparing them for a professional career of a freelance artist, but also through an inspiring milieu of a community consisting of students who come from various cultural (and language) environments. The conception of the study emphasizes the student's readiness for programmed (conceptual) artistic activity relying not only on professional skills and knowledge of the whole wide range of artistic means and tools of related disciplines, but also on the essential need to base their work on previous theoretical study and critical analysis. It is not possible to exactly define themes (syllabus) of teaching per weeks (blocks) of courses, as this is a type of teaching specific for art colleges. This subject has a form of studio teaching, which is very flexible and tries to address individual needs of students, both in the field of theory and of practical realization of the resulting product-artifact. This means that during the entire semester unique current topics (theoretical, technological) are solved according to how the gradual realization of individual projects develops depending on specific assignments. Therefore, the topics being solved cannot be strictly defined in advance, as they gradually crystallize during the semester.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. Aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • Baldwin, G. Looking at Photographs, a Guide to Technical Terms. J. P. Getty Museum, Malibu, 1991.
  • Barthes, Roland. "The Death of the Author" in. Image, Music, Text. Fontana Press, 1977.
  • Bishop, Claire. Installation art: a critical history. 2005. ISBN 978-1854375186.
  • Bolton, R. (ed.). Contest of Meaning. Critical History of Photography. MIT Press, 1989.
  • Bourriaud, N. Altermodern. Tate, London, 2009.
  • Bourriaud, N. Postproduction. Lukas and Sternberg, 2007.
  • Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetic. Paris: Les Presse Du Reel, 1998. ISBN 2840660601.
  • Bradley, W.; Esche, Ch. (eds.). Art and Social Change. Tate Publishing, London, 2007.
  • BROUGHER, K., MATTIS, O., STRICK, J., WISEMAN, A., ZILCER, J. Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900. London, Thames and Hudson, 2005.
  • Cage, J. Color and Meaning. Berkeley, 2000.
  • Campany, David. Art and Photography. Phaidon Press, 2003.
  • Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie?. Hermann & synové, Praha, 2004.
  • Crary, J. Suspensions of Perception (Attention, Spectacle, and Modern Culture). MIT Press, 2001.
  • Danto, A. C. After the end of art: contemporary art and the pale of history. Afterall Books, London, 2014.
  • e-flux. The Internet Does Not Exist. Berlín: Sternberg Press, 2015.
  • e-flux. What is Contemporary Art?. Sternberg Press, Belín, 2010.
  • Green, R. Internet Art. Thames and Hudson, 2004.
  • GUÉRIN, R. Cubase SX Nahrávání, úprava a mixování hudby na počítači. Brno, Computer Press, 2004.
  • HALL, D., FIFER, S., J. Illumination Video: An Essential Guide to Video Art. New York, Aperture, 2005.
  • HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha, Oikoymenth, 2008.
  • HERZOGENRATH, W., FRIELING, R. 40 year Videoart.de. Ostfildern, Hatje-Cantz, 2006.
  • HESS, R. Essential Blender. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • Holly, A., Moxey, K. (edit.). Art Historz, Aesthetics, Visual Studies. Sterling & Francine Art Institute, 2002.
  • Jenkins, H. Textual poachers: Television Fans and Participatory Culture (Studies in Culture and Communication). Routledge, 1992.
  • KUENZLI, E., R. Dada and Surrealist Fim. Boston, The MIT Press, 1996.
  • Lacy, S. (ed.). Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Bay Press, Seattle, 1994.
  • Laruelle, F. The Concept of Non Photography. Urbanomic x Sequence Press, 2015.
  • Manovich, L. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
  • Paul, Ch. Digital Art. Thame& Hudson, London, 2003.
  • Pospiszyl, Tomáš (ed.). Před obrazem. Praha, 1998.
  • Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abaville Press, New York, 1989.
  • Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abbeville Press, New York, 1989.
  • Squiers, Carol. Over Exposed, Essays on Contemporary Photography. New Press, 1999.
  • Thompson, N. Seeing Power. Art and Activism in the 21 st Century. Melville House, 2014.
  • Tierney, T. Abstract Space: Beneath the Media Surface. Tailor and Francis, 2007.
  • Wallis, Brian; Tucker, Marcia. Art After Modernism, Rethinking Representation. David R. Godine Publisher, 1995.
  • Zuidervaart, Lambert. Art in Public, Politics, Economics and Democrati Culture. Cambridge University Press, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr