Výuka se nezaměřuje pouze na technické aspekty probíraných technologií, ale je orientována i k pochopení jejich uplatnění ve vývojových trendech fotografie a výtvarného umění (např. v období piktorialismu), stejně jako k jejich konfrontaci nebo vzájemnému propojení se soudobými postupy a možnostmi digitálních technologií. Koncepce předmětu předpokládá, že student magisterského studia disponuje profesními a manuálními zručnostmi, stejně jako teoretickými znalostmi na úrovni absolventa bakalářského stupně a soustřeďuje se proto především na rozšíření specifických dovedností nevyhnutelně nutných jak v náročné profesionální praxi, tak při volné autorské tvorbě. Výuka je v obou semestrech postavena na kombinaci teoretických úvodů a následných praktických experimentů osvětlujících klíčová témata, respektive modelové tvůrčí postupy. Seminární práce jsou v tomto předmětu orientovány na praktické ověřování získaných poznatků a jejich zařazení mezi posluchačovy praktické dovednosti. 1. Seznámení s fotokomorou. 2. Základy černobílého pozitivního procesu. 3. Fotogram. 4. Dirková komora-vytvoření kamery. 5. Fotografování s dirkovou kamerou. 6. Zpracování materiálu z dirkové komory. 7. Úvod do alternativních historických procesů. 8. Technologický základ při práci s alternativními fotografickými procesy. 9. Úvod do kyanotypie. 10. Příprava podkladů pro kyanotypii. 11. Tisky vytvořené pomocí kyanotypie. 12. Pokračování v tvorbě kyanotypických tisků. 13. Shrnutí, prezentace realizovaných souborů.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Brennen, B. Picturing the Past (Media, History & Photography).. University of Illinois Press, Urbana and Chicago, 1999.
-
Dyer, R. The Matter of Images (Essays on Representation).. Routledge, London & New York, 2002.
-
Lester, P. M. Images that Injure (Pictorial Sterotypes in the Media). Praeger, Westport, London, 1996.
-
Lowell, R. P. Pictures and Words. Thomson, Delmar Learning, Canada, 2002.
-
Schapiro, M. Script and Pictures (Semiotics of Visual Language).. George Braziller, New York, 1996.
-
Stephens, M. The Rise of the Image, the Fall of the Word. Oxford University Press, New York and Oxford, 1998.
-
Van Leeuwen, T.; Jewitt, C. Handbook of Visual Analysis. Sage Publications, London, 2001.
-
Wells, L. Photography: A Critical Introduction. Routledge, London and New York, 2000.
|