Předmět: Ateliér IV

» Seznam fakult » FUD » KEO
Název předmětu Ateliér IV
Kód předmětu KEO/FU031
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brůha Kryštof, MgA.
  • Pozlerová Kristýna, MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Ateliér pracuje s audiovizuálními a multimediálními uměleckými prostředky. Při jejich zpracování využívá převážně současné digitální techniky a postupy, jejichž škála se průběžně rozšiřuje na základě aktuálního vývoje v oboru. Time-Based media je pojem, který zahrnuje veškerá média, kterých součástí, tématem, nebo uměleckým formátem je pohyb. Jde zejména o video, zvuk, interaktivní počítačové instalace, 3D animace, či virtuální realitu. Při studiu v ateliéru se vychází z principů výtvarného umění, přičemž se pracuje jak se základní obrazovou či zvukovou kompozicí, tak s videoprojekcemi v prostorových souvislostech nebo v audiovizuálních performancích. V rámci individuálních i týmových realizací se taktéž pracuje s možnostmi prostorového zvuku či virtuálních prostředí v uměleckých dílech. Umělecký charakter studia poskytuje možnost individuálního přístupu pedagogů k jednotlivým studentům. Studenti využívají specializovaná pracoviště vybavená hardwarovými a softwarovými nástroji pro zpracování videa, tvorbu zvuku, počítačovou animaci a VR. Během studia získávají postupně orientaci v editačních prostředích od nejjednodušších kroků až po složité aplikace. Absolvent studia je výtvarný umělec obsahově i technicky připravený tvořit audiovizuální díla digitálními postupy v široké škále možností na profesionální úrovni. Je schopný reflektovat dění na současné výtvarné scéně a aktivně se do něj zapojit, zároveň dokáže kreativně reagovat na zadání nejrůznějších typů produkcí. U tohoto předmětu nelze přesně stanovit témata (osnovu) výuky po jednotlivých týdnech (blocích) výuky, protože se jedná o typ výuky specifický pro umělecké školy. Tento předmět je ateliérovou výukou, která je velmi flexibilní a snaží se postihnout individuální potřeby studentů, a to jak v oblasti teorie, tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu. Znamená to, že v průběhu celého semestru jsou řešena jedinečná aktuální témata (teoretická, technologická) dle toho, jak se vyvíjí postupná realizace jednotlivých projektů v závislosti na konkrétních zadáních. Řešená témata tedy nelze předem striktně stanovit, jelikož krystalizují postupně v průběhu semestru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • BROUGHER, Kerry; STRICK, Jeremy; WISEMAN, Ari; ZILCZER, Judith. Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900. Thames & Hudson, London, 2005.
  • COLLINS, Karen. Game Sound, An Introduction to the History, Theory, and Practice of Video Game Music and Sound Design. The MIT Press, Boston, 2008.
  • Cseres, J.; Murin, M. Od analógového k digitálnemu..Nové pohľady na nové umenia v audiovizuálnom veku. Bánská Bystrica, Fakulta výtvarných umení AU, 2010.
  • DE OLIVEIRA, N., OXLEY, N., PETRY, M. Installation Art in the New Milennium. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • Dvořák, T. a kol. Temporalita (nových) médií. NAMU, Praha, 2016.
  • ELIASSON, O. Olafur Eliasson: Your Light House: Working Light, 1991-2004. Ostfildern, Hatje Cantz Publishers, 2004.
  • Flašar, M.; Horáková, J.; Macek, P kol. Umění a nová média. Vědecká redakce MU, Brno, 2011.
  • GOVAN, M., BELL, T. Dan Flavin: The Complete Lights, 1961 - 1996. Yale University Press, 2004.
  • GRAU, O. Virtual Art: From Illusion to Immersion. Boston, The MIT Press, 2004.
  • Greene, R. Internet Art. Thames and Hudson, London, 2004.
  • HALL, D., FIFER, S., J. Illumination Video: An Essential Guide to Video Art. New York, Aperture, 2005.
  • HESS, R. Essential Blender. Amsterdam, Blender Foundation, 2008.
  • Licht, A. Sound Art - Beyond Music, Between Categories. New York, Rizzoli International Publications, 2007.
  • Paul, Ch. Digital Art. Thame& Hudson, London, 2003.
  • POPPER, F. From Technological to Virtual Art. Boston, The MIT Press, 2007.
  • Rataj, M. Zvukem do hlavy - Sondy do současného audiokultury. NAMU, Praha, 2012.
  • RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. New Media in Late 20th Century. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • RUSH, M. Video Art. Londýn, Thames & Hudson, 2003.
  • Spinrad, P; Schwark, J. The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Feral House, Bk & DVD edition, 2005.
  • WEIBEL, P., SHAW, J. Future Cinema, The Cinematic Imaginary After Film. Boston, The MIT Press, 2003.
  • WILSON, S. Information Arts. Boston, The MIT Press, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr